ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr http://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Belinizdeki ağrıdan birkaç adımda kurtulun

    Siz de gün boyu masa başında çalışanlardan mısınız? Yanıtınız "evet" ise muhtemelen bel ağrısı gün içinde ve akşamları peşinizi bırakmıyor. Sanayileşmiş ülkelerde baş ağrısından sonra ikinci sıradaki ağrı olan bel ağrısını Acıbadem Bakırköy Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Dr. Meltem Akınbingöl anlattı.

     

    Bel ağrılarının nedenleri arasında fazla kilo, uzun saatler bilgisayar karşısında oturma, hareketsizliğin bel kaslarını zayıflatması, yanlış hareketler, zorlayıcı aktiviteler, ayakta uzun süre kalma, ağır kaldırma ve eşyaları çekme- itme gibi etkenler bulunuyor.


    Bel ağrısı neden olur?

    Özellikle 45 yaşın altında, aktif iş hayatında yer alan kişiler arasında en yaygın sakatlık nedeni olan bel ağrısı ilerleyen yaşlarda daha da artıyor. Akut bel ağrılarının sadece yüzde 1’i bel fıtığına bağlıdır. Çok şişman kişilerde, uzun boylularda bel ağrısı riski çok daha fazladır. Genel olarak mekanik bel ağrısı tedavisinde duruş (postür) bozukluklarının düzeltilmesi büyük önem taşır. Bel, sırt ve karın kaslarını güçlendirme egzersizlerinin de bel destek kuvvetinin artırılması da bel ağrısının tekrar etmesini önler.


    Bel ağrısı nasıl geçer?
    İşiniz uzun süre oturmayı gerektiriyorsa, sandalyede ya da koltuğunuzda aralıksız oturmamaya dikkat edin. Çünkü uzun saatler oturulması belimizde mekanik ağrıya yol açıyor. Mutlaka küçük aralar verin, her 20 dakikada bir kalkarak hareket edin.


    Oturma şeklinize dikkat edin
    Sandalyede dizlerinizi kırarak dik oturmaya dikkat edin. Bir veya iki ayağınızı ayak desteği ile hafifçe yükseltin, belinizi mutlaka küçük bir bel yastığı ile destekleyin. Belinizin boşlukta olması ağrıya davetiye çıkarabilir. Yumuşak koltuklardan da uzak durun.


     

    Bel fıtığı olmamak için...

     

     

    Dizlerinizi kırarak eğilin
    Yerden bir şey alırken dizlerinizi bükmeden eğilmeniz bel sağlığını tehdit eden çok ciddi bir yanlış. Alacağınız şey küçük ve hafif hatta bir kağıt bile olsa mutlaka dizlerinizi kırın, öne eğilmekten kaçının. Dişlerinizi fırçalarken bir anda bel fıtığı olabilirsiniz. Bu nedenle lavaboya doğru eğilmek yerine dizlerinizi bükerek belinizi dik tutar şekilde dişlerinizi fırçalayın.


    Direksiyona yakın araç kullanın
    Araç kullanırken kısa mesafe gidecek de olsanız, dizlerinizi kalça çevresinden hafifçe yüksekte kalacak şekilde oturmaya ve koltuğu direksiyona yanaştırmaya dikkat edin.


    Belinizi zorlamayın
    Bir cismi itmek veya çekmek gerekirse kesinlikle kendinize doğru çekmeyin, itmeyi tercih edin. Çünkü çekme hareketini yaparken bel yapılarını zorluyor ve bel sağlığına zarar veriyor” diyor.

     

    Yüzüstü yatmayın
    Yatağa yatarken önce yatak kenarına oturun, bir kalçaya doğru hafifçe dönün, ayaklarıınızı yatak kenarına çekin ve yavaşça yatın. Yataktan kalkarken de sırt üstü pozisyondan kalkmamaya dikkat edin. Önce yatağın yanına yaklaşın, yana dönün ve önce dizlerinizi yataktan uzatarak kalkın. Yüzüstü yatmak bel yapılarını zorlayacağı için yüzüstü yatmaktan kaçının.


    Basamak kullanın
    Hangi şartta olursanız olun yukarıdaki bir cismi almanız gerektiğinde kesinlikle uzanmayın. Gerekirse destek isteyin, basamak kullanın. Ağırlığını bilmediğiniz yükleri kaldırmaktan da kaçının. Ayakta uzun süre kalacaksınız (örneğin ütü yaparken ) bir ayağınızın altına mutlaka destek koyun.


    Uzun süre aynı pozisyonda kalmayın
    İşlerin yoğunluğuna kapılarak masada iki büklüm hale gelmek işten bile değil. Uzun süre aynı poziyonda kalmaktan, masa başında çalışırken öne doğru eğilmekten kaçınıın. Sırtınız sandalye ya da koltuğunuza yaslanır durumda olsun.


    Yüklerinizi dengeli dağıtın
    Alışveriş poşetlerini tek elle taşımak yapılan en büyük yanlışlardan. Bel sağlığınız için ağırlığı iki elinize eşit yük alarak, gövdeye yakın taşımaya dikkat edin. Fazla ağırlıktan mutlaka kaçının. Aynı zamanda ağırlığını bilmediğiniz veya tahmin edemediğiniz yükleri kaldırmaktan kaçının. Ağır da olsa hafif de olsa, bu durumlar beli zorlayabilir.


    Fiziksel egzersiz şart
    Belim ağrımıyor egzersize ne gerek var demeyin! Bel kaslarınızı güçlendirecek egzersizler yapın ve esnekliği artırıcı germe egzersizlerini de programınıza dahil edin. Aksi halde, bel kasları ve karın kaslarının omurgayı destekleyen kuvveti azalır. Ancak bel egzersizleri belinizi zorlayacak hareketler olmamalıdır.

     

     

    Bel için egzersiz hareketleri

     

    • Sırtüstü dizler bükülü şekilde uzanın. Karın kaslarınızı sıkarak belinizi yatağa doğru bastırın. İçinizden 5 sayana kadar tutun. Gevşeyin ve hareketi tekrarlayın. Toplam 30 tekrar yapın.
    • Sırtüstü dizler bükülü şekilde ve eller gövde yanında uzanın. Omuzlar yataktan kalkıncaya dek gövdeyi yükseltip ellerinizle dizlere dokunun. Yavaşça başlangıç pozisyonuna gelip hareketi bitirin. (Yarım mekik)
    • Sırtüstü uzanın. Dizleri göğsünüze doğru çekin. 15 tekrar ile hareketi tamamlayın.
    • Yine aynı pozisyonda dizler düz olacak şekilde bacağınızı kaldırabileceğiniz kadar kaldırın. Bu egzersizler bacak arka grup kaslarını germek ve bel mekaniğini korumak için yapılması gereken egzersizlerdir.

     

    Bu egzersizleri düzenli olarak yapmanız halinde bel ağrısı şikayetlerinizin azalmaya başladığını göreceksiniz.

     

    Video: Bel fıtığı nasıl belirti verir? 

     

     

    İlginizi çekebilir

    Bel ağrısı nasıl geçer?

    10 adımda bel ve boyun sağlığınızı koruyun

    Omurganızın 7 düşmanı

    Şezlonglar bel sağlığınız için tehlikeli olabilir

    Skolyoz hakkında bilmeniz gerekenler

     

     


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler