ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr http://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Fazla kilolara teslim olmayın

    Obezite, vücutta yağ dokusunun fazla olduğunu gösterir. Besinlerle alınan enerji vücuda girdikten sonra yakılamazsa, yağ dokusu olarak birikir ve obeziteye doğru gider. Obezite sorunu sizin için sorun haline gelmeden önleminizi alın. Aksi halde aşırı kilolar tüm hayatınız boyunca peşinizden gelir ve sağlığınızı ciddi anlamda tehdit eder.

     

    Kilo nasıl hesaplanır?


    Aslında aynaya bakınca kilo aldığınızı kolayca anlarsınız. Vücut hatlarınız bozulur, kıyafetlerinize giremezsiniz. Ancak günlük hayatta kendinize sık sık söylediğiniz “Ben kilo aldım” sözünü bilimsel bir tarifle açıklamak mümkün. Bu aynı zamanda “Kime kilolu denir?” sorusunun da cevabını bulmanıza yardımcı olur. Obezite hesabı vücut kitle indeksi (VKİ) ölçümüne göre şöyle yapılır: Kişinin kilogram cinsinden terazide ölçülen kilosu, boyunun metre cinsinden karesine bölünür. Yani kişi, 170 cm boyundaysa ve 70 kiloysa: 70 kg /1,7 m2 olarak hesaplanınca çıkan sonuç: 24.22 olur. Eğer kişinin VKİ’si 18,5-25 arasındaysa ideal kiloda, 25-30 arasındaysa kilo fazlası var demektir. 30-40 arasındaysa obez olarak kabul edilir. VKİ, 40’ın üzerindeyse morbid obez olarak adlandırılır. VKİ 18,5’in altındaysa, zayıf kabul edilir ve bu kişiler tıpkı obezler gibi sağlık kontrolünden geçmelidir.


    Aşırı kilolunun zararları
    Obezite kısa sürede çözümlenecek bir sağlık sorunu değildir. Kilolar da aslında çok kısa sürede alınmaz, vücutta yağ birikimi yıllar içinde artar, sonunda sadece az yiyerek çözümlenmekten uzak bir soruna dönüşür. Hekim ve beslenme uzmanı desteği almadan, spor yapmadan da kilolardan kurtulmak mümkün olamaz. Şüphesiz ki obezite vücut için ciddi bir yük. Aşırı kilo/obezitenin verdiği zararlar şunlardır:

     

    • Motivasyon eksikliği
    • Eklemlerde, özelikle dizlerde rahatsızlık
    • Kalça ağrıları
    • Omurga ağrıları
    • Büyük göğüsler nedeniyle sırt ağrıları
    • Sürekli yorgunluk
    • Nefes nefese kalmak
    • Merdiven çıkmakta zorlanmak
    • Koşamamak
    • Tempolu yürüyüşte zorlanmak
    • Büyük beden kıyafetler giymek zorunda kalmak
    • Genç olduğu halde yaşından büyük göstermek

     

    Obezitenin nedenleri
    Obeziteyi tetikleyen birçok neden bulunur. Bunların başında hareketsizlik ve vücudun yakabileceğinden fazla kalori tüketmesi gelir. Bir de bunlara genetik yatkınlık, insülin direnci, hipoglisemi, stres, hormonal bozukluklar (büyüme hormonu, tiroid, hipofiz ve adrenal bez sorunları) eklenirse, yağ dokusu artarak aşırı kilo sorunu ortaya çıkar. Genetik yatkınlığı olan kişiler, yaşam tarzlarına dikkat etmedikleri sürece kilo alır. Genetik yatkınlığı olup da kilosuna dikkat eden kişiler ise obeziteden kurtulabilir. Çocukluk çağı obezitesinin artmasıyla birlikte aşırı kilolu çocukları gelecekte bekleyen tehlikeler de arttı. Diyabet, kalp ve koroner damar hastalıkları, erken yaşta hipertansiyon ve kanser riski de yükseldi.


    Su içseniz yarar mı?
    Bir de yediklerine dikkat ettiklerini söyledikleri halde en küçük kaçamaklarda bile kilo aldıklarını söyleyenler var ki bu kişiler, durumlarını “Su içsem yarıyor” diye tarif eder. Kilo almamak için geç saatlerde aşırı kalori almaktan kaçınmak obezite için alınacak ciddi önlemlerden biri. Sonra hareketli olmak, spor yapmak gelir. Hazır gıdalardan uzak durmak, bol karbonhidrat ve yağlı yiyecek tüketmemek de önemli. Tüm bunlar yapıldığı halde kişi “Su içsem yarıyor” derse, o kişinin metabolizma hızı yavaştır.


    Kişiye özel diyet
    Günlük yaşam sırasında tüketilen enerji miktarını ifade eden 'bazal metabolizma' hızı bazı kişilerde çok düşüktür. İnsülin direnci, tiroid hastalıkları ve hareketsiz olanların bazal metabolizması yavaş çalışır ve kilo alımı onlar için çok basittir. Bu kişiler hekim tarafından mutlaka araştırılmalıdır. Örneğin insülin direncinin kırılması için kişiye özel kalorisi hesaplanmış bir diyet programı uygulamak, yine uzman tarafından planlanmış sağlıklı egzersiz programı yapmak, direncin kırılmasına yönelik ilaç tedavisi görmek kilo vermek için etkilidir. Duygusal nedenlerle yiyenler ve buna bağlı olarak kilo alanlarsa psikolojik destek almalıdır. Bu kişiler, hekim önerisi çerçevesinde bazı medikal yöntemlerle iştah kontrolü yapabilir. Kilo sorunu yaşatan insülin direnci; büyük şehirlerde yaşayan, hareketsiz kalan, çok fazla kalorili gıda tüketenlerin bir sorunudur. Ömrü kısaltan insülin direnci; diyabet, damar sertliği, tansiyon ve kalp hastalıklarını tetikleyici etkiye sahiptir.

     

    Video: Kilo almanızın temel nedeni...

     

     

    İlginizi çekebilir

    Obezite tedavisinde beslenme şekli nasıl olmalı?

    Hangi yeme alışkanlıkları obezite nedeni?

    'Neden kilo veremiyorum' diyorsanız...

    Düzenli yürüyüşe başlamanız için 5 neden


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler