ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr http://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Kolon kanserine karşı posalı besinler tüketin

    Günümüzde görülme sıklığı giderek artan kanser ve türlerine karşılık, tedavi yöntemlerinde de önemli gelişmeler yaşanıyor. Ancak tedavi aşamasına gelene kadar sağlıklı beslenme ile bazı kanserlerin riskini azaltmak mümkün olabiliyor. Türkiye’de en sık görülen kanserler arasında 3. sırada yer alan kolon kanserinde en çok hatalı beslenme alışkanlıkları ve obezite sorumlu tutuluyor. Acıbadem Altunizade Hastanesi Onkoloji Diyetisyeni Dilşat Baş, kolon kanserinden korunmak için dikkat edilmesi gereken beslenme alışkanlıklarını anlattı.

     

    Beslenme alışkanlıkları kanser oluşumunu yüzde 30-35 oranında etkiliyor. Sinsice ilerleyen ve erken dönemde hemen hiç belirti vermeyebilen kolon kanseri, aslında henüz polip halinde teşhis konulduğunda önlenebiliyor. Bol posalı beslenme tarzı kalın bağırsak sağlığının korunmasında ilk sırada yer alıyor. Günlük beslenme planında her 10 gram posa tüketimi ise kolon kanseri riskini yüzde 10 oranında azaltıyor.

     

    Tam tahıllı ekmek, kurubaklagil, kepekli makarna…
    Yapılan bazı araştırmalar az posa ile beslenen toplumlarda kolon ve rektum kanserine daha sık rastlanıldığını ortaya koyuyor. Yüksek oranda posa içeren besinler, atık maddelerin sindirim sisteminden geçiş süresini kısaltıyor, daha ağır, daha hacimli atık maddesi (dışkı) oluşturarak kanser riskini azaltıyor. Bol posalı diyetlerin yağ içeriği genellikle daha az oluyor, bu da kolon kanserinden koruyucu özellik taşıyor. Günlük posa tüketiminin 25-35 gram civarında olması gerekiyor. Bol posalı bir beslenme için şu besinleri tercih etmek önem taşıyor:

     

    • Tam tahıllı ekmek tüketin.
    • Düzenli olarak günde 1-2 porsiyon pişmiş sebze yemeği tüketin. En az 2 ana öğüne söğüş sebze veya salata ekleyin.
    • Haftada 2-3 kez kurubaklagil yiyin. Günlük olarak salata ve çorbalarınızı kurubaklagiller ile zenginleştirebilirsiniz.
    • Sade makarna yerine kepekli makarna; pirinç pilavı yerine kepekli pirinç veya bulgur pilavı tercih edin.
    • Günlük beslenmenize 1-2 yemek kaşığı buğday, yulaf kepeği veya yulaf ezmesi ekleyin.

     

    Her gün meyve tüketin
    Yeterli meyve tüketenler yetersiz tüketenlere kıyasla kolon kanserinden daha fazla korunuyor. Dolayısıyla her gün meyve yemeye özen gösterilmesi gerekiyor. Diyetin posa miktarını artırmak için kabuğu ile tüketilebilen meyveleri çok iyi yıkayarak kabuklarıyla birlikte tüketin. Kayısı, kırmızı erik ve incir gibi meyveleri, posa açısından zengin oldukları için özellikle kabızlık şikayetiniz varsa beslenmenize dahil edin. Şekersiz kompostolarını tercih etmek de bağırsak faaliyetlerini artırmada daha etkili oluyor. Ancak aşırı meyve tüketimi kolon kanseri açısından ek bir fayda sağlamıyor. Bu nedenle günde 2-3 porsiyon meyve tüketmek yeterli görülüyor.

     

    Sarımsağın koruyucu etkisi var
    Bazı araştırmalar sarımsak içeriği yüksek olan diyetlerin kalın bağırsak kanserinden koruyucu etkisi olduğunu ortaya koyuyor. Bu nedenle geleneksel beslenmede sıkça kullanılan bu çeşni verici sebzeye sofralarda biraz daha yer açmak gerekiyor.

     

    Kalsiyumu eksik etmeyin
    Yeterli kalsiyum alımı da kolon kanserine karşı koruyucu etki gösteriyor. Belirlenen miktarlar kadar süt ve süt ürünlerinin günlük beslenme planı içinde mutlaka yer alması gerekiyor. Yetişkinler için 2 bardak süt veya yoğurt ve 60 gr peynir tüketimi yeterli kalsiyum miktarını karşılıyor. Ergenlik dönemindeki gençlerin ise kalsiyum ihtiyaçlarını karşılamak için günde 2 su bardağı süt veya yoğurt, 120 gr peynir tüketmeleri gerekiyor.

     

     

    Pişirme yöntemine dikkat!

     

    Fazla kırmızı et tüketimi kolon kanseri riskini artırıyor. Bu nedenle kırmızı et tüketiminin haftada 500 gramdan daha az olması gerekiyor. Eti pişirirken yanmamasına dikkat edilmesi önem taşıyor. Aksi takdirde etin yanmasıyla ortaya çıkan kimyasallar (polisiklik aromatik hidrokarbonlar) kanser öncüsü moleküllerin oluşmasına katkı sağlıyor. Etin haşlama, ızgara veya fırında yöntemleriyle pişirilmesi öneriliyor.

     

     

    Günde 2-3 porsiyon çeşitli renklerde salata tüketin
    Sebzelere doğal rengini veren maddeler, kanser öncüsü hücrelerin vücuttan uzaklaştırılmasına yardımcı oluyor, bağışıklık sistemini güçlendirici etki oluşturuyor. Bu nedenle günde 2-3 porsiyon salata tüketmek; salataların mevsim sebzelerinden oluşmasına ve olabildiğince çok renkte sebze içermesine özen göstermek gerekiyor. Salataların posa ve protein içeriğini artırmak için üzerine haşlanmış nohut, kuru fasulye, bulgur, mısır ve yarma ilave etmek öneriliyor.

     

    Salam, sosis ve sucuktan uzak durun
    Salam, sosis ve sucuk gibi işlenmiş et ürünlerinin üretimi sırasında renk ve ürün kalitesini korumak amacıyla kullanılan nitrit ve nitratlar kanserojen özellik taşıyor. Bu nedenle bu işlenmiş et ürünlerinden uzak durmak gerekiyor.

     

    D vitamini eksikliği olmamalı
    Yapılan çalışmalar D vitamini yetersizliği olan kişilerde kolon kanseri sıklığının yüksek olduğunu ortaya koyuyor. D vitamini düzeyinin yeterli olup olmadığından emin olmak için tahlil yaptırmak, yetersiz ise doktorun tavsiyesiyle gerekli takviyeler almak önem taşıyor.

     

    Sigara içmeyi durdurun
    Yapılan çalışmalar sigaranın birçok kanser türünde olduğu gibi kolon kanserinde de riski artırdığını gösteriyor. Dolayısıyla sigara içmeyi bir an önce durdurmak, tüketiliyorsa alkol miktarı ve sıklığını da mutlaka azaltmak gerekiyor.

     

    Kilonuzu koruyun
    Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması verileri her 100 kişiden 30’unun obez ve yaklaşık 35’inin de fazla kilolu olduğunu ortaya koyuyor. Obez veya aşırı kilolu olmak, fiziksel aktivite alışkanlığından bağımsız olarak kolon kanserinin oluşumuna sebep olan risk faktörleri içinde yer alıyor. Bu nedenle sağlıklı ağırlığa ulaşmak için gerekli beslenme önlemlerini almak, tek başına kilo verilemiyorsa hedef ağırlığa ulaşmak için uzman yardımına başvurmak gerekiyor. Özellikle karın bölgesindeki yağlanmaya dikkat etmek ve vücut yağ oranının azaltılmasını hedefleyen beslenme planı oluşturmak önem taşıyor.

     

    Video: Kolon kanserinde risk faktörleri nelerdir?

     

     

    İlginizi çekebilir

    Kolon kanserine götüren nedenler...

    Mangal keyfi yaparken kanseri davet etmeyin

    Kanserden 5'li beslenmeyle korunun

    İrritabl bağırsak sendromu nasıl belirti verir?

    Geç belirti veren kanserlerde yeni umut: Likit biyopsi


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler