ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Yaz ayları için sağlıklı beslenme önerileri

    Yaz sıcaklarında beslenmenizde belirli değişiklikler yapmanız sağlıklı beslenmeniz açısından büyük önem taşıyor. Sıcakların artmasıyla birlikte vücudumuz daha fazla su attığı için günde 2.5-3 litre civarında su içmeye özen gösterin. Kızartılmış besinlerden uzak durun ve beslenmenizde dört yapraklı yonca modelini uygulayın. Acıbadem Bakırköy Hastanesi Beslenme ve Diyet, Fitoterapi Uzmanı Şeyda Sıla Bilgili yaz beslenmesinde uymanız gereken 7 kritik öneride bulundu, örnek beslenme planı hazırladı.

     

    Yeşil yapraklı sebzeleri tüketin

    Vücut direncinizi artırmak için mevsim sebzeleri ve meyveleri tüketin. Günde 4-5 porsiyon sebze, 2-3 porsiyon meyve tüketimi bağışıklık sistemini güçlendirmek için önemli. Özellikle yeşil renkli sebzeler folik asit, potasyum ve C vitamininden zengin olduğu için mutlaka tercih edilmeli.

     

    Sağlıklı beslenmek için yağlı yiyeceklerden uzak durun

     

    Kızartma ve kavurma gibi yağlı besinler yerine daha çok ızgara, fırında, buğulama yöntemleriyle yapılmış yiyecekler tüketin.

     

    Meyveyi abartmayın

    Sağlıklı besleneceğim diye meyve tüketiminde aşırıya kaçmayın. Çünkü meyvenin içeriğindeki şeker miktarı hızlı kilo artışını beraberinde getirebiliyor. Tatlı tüketiminde hamur işi tatlılar yerine sütlü tatlılar, meyve tatlıları veya dondurma tüketmek daha doğru bir tercih. Ancak aşırıya kaçmayın.

     

    Su önemli

    Yaz aylarında sağlıklı beslenmede dikkat edilmesi gereken en önemli konu su tüketimi. Sıcaklıklarla birlikte vücuttan su atımı da artacağı için kilo başına 30 ml su tüketmeyi ihmal etmeyin. Günlük su tüketimini 2,5-3 litre civarında tutmak sağlık açısından oldukça önemli. Ayrıca egzersiz yaptığınızda da daha fazla su tüketmeye özen gösterin.

     

    Gazlı içecekler tüketmeyin

    Sıvı ihtiyacının karşılanması ve serinlemek için suyun dışında süt, ayran, maden suyu, şekersiz limonata, soğuk bitki çayları, şekersiz kompostolar ve taze sıkılmış meyve suyu gibi içecekleri de tercih edebilirsiniz. Gazlı içecekler, aşırı çay ve aşırı kahve tüketiminden kaçının.

     

    Dört yapraklı yonca modeli beslenme

    Sağlıklı beslenme için günlük beslenmenizde 4 yapraklı yonca modelini uygulayın. Bu yeterli ve dengeli beslenmenize yardımcı olacaktır. 4 yapraklı yoncanızı 4 ana besin grubundan oluşturun. Her yaprak 1 besin grubunu oluşturmaktadır. Bu gruplar; süt ve ürünleri grubu (süt, yoğurt, ayran, cacık), et-kuru baklagiller-yumurta-peynir, ekmek-tahıl grubu (ekmek, makarna, pilav, çorba…) ve meyve-sebze grubudur.

     

    İyice çiğneyin

    Doygunluk hissi, yemek yendikten 15-20 dakika sonra hissedilmeye başlanıyor. Bu nedenle yavaş yavaş yemek yemeye özen gösterin. Yemek esnasında lokmalar arasında yemeğinize sık sık ara verin.

     

    Açık büfede kontrolünüzü kaybetmeyin

    Açık büfeler sağlıklı beslenmeye engel olan handikaplardan biridir. Özellikle tatillerde açık büfe yemek sunan yerlerde fazla miktarda besin tüketmemeye özen gösterin. Farklı yemekler alsanız da toplamının 1 porsiyonu aşmamasına dikkat edin. Özellikle tabağınızın dolu görünmesi için salata ve sebze çeşitlerine daha fazla yer verin. Kızartma, kavurma ve hamurlu yemeklerden uzak durmaya çalışın. Fırında, ızgara yöntemiyle pişirilmiş yemeklere ağırlık verin. Bununla birlikte mayonez, krema, yağlı sos eklenmiş yiyecekleri tercih etmeyin veya miktarını çok sınırlı tutmaya çalışın.

     

    Hijyene önem verin

    Gıda zehirlenmelerinden korunmak için hijyene önem verin. Yaz aylarında artan besin zehirlenmeleri çoğunlukla hafif seyirli ve kısa süreli hastalıklar olmalarına karşın ağır seyrettiği durumlar da olabiliyor. Özellikle dışarıda ve açıkta satılan yiyecekleri tüketmeyin. Çabuk bozulan potansiyel riskli besinleri (et, yumurta, süt, balık vb.) açıkta bekletmeyin. Besinlerin satın alınması, hazırlanması ve pişirilmesi, saklanması aşamalarında hijyene dikkat edin.

     

    Yaz ayları için örnek menü

     

    SABAH
    Açık çay veya rezene veya ıhlamur
    Az yağlı az tuzlu peynir
    Yumurta
    Tam buğday ekmeği
    Zeytin (tuzu az)
    Bol yeşillik, domates, salatalık
    ARA: 1 porsiyon meyve (kiraz, erik, karpuz vb)

     

    ÖĞLE

    Az yağlı et, tavuk ya da balık (Izgara, haşlanmış veya fırında tercih edilmeli) Et, tavuk ya da balık yemek istemeyenler kurubaklagil yemeği tüketebilir.
    Tam buğday ekmeği veya bulgur pilavı
    Kaymaksız yoğurt veya ayran ya da cacık
    Bol salata

     

    ARA

    1 porsiyon meyve veya yarım bardak taze sıkılmış meyve suyu veya 2 top dondurma

     

    AKŞAM
    Zeytinyağlı sebze yemeği
    Tam buğday ekmeği
    Kaymaksız yoğurt veya ayran
    Bol salata

     

    GECE YATMADAN 2 SAAT ÖNCE

    Süt veya kefir

     

    Video: Probiyotikler neden önemli?

     

     

    İlginizi çekebilir

    Dutun sağlığınıza 10 yararı

    Bahar yorgunluğuna iyi gelen 10 besin

    Sağlıklı turşu hazırlamanın kuralları

    Beyaz lahananın faydaları

    3 tarifle 5 fayda sağlayan sebze: Kırmızı pancar


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler