ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr http://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Yüksek topuklar ve kötü ayakkabı seçimi

    Ayak yapısına uygun ayakkabıların seçimi eklem sağlığı için çok önemli. Sürekli yüksek topuklu ayakkabıları tercih eden kadınlarda ayak, ayak bileği, diz ve bel omurgasına ait eklemlerde kronik zorlanmalara bağlı kireçlenmeler erken yaşlarda ortaya çıkar. Ayrıca yüksek topuklar bacak kaslarının eklemlere uygunsuz yüklenmesine neden olur ve kısa dönemde ağrı, uzun dönemde ise kas güçsüzlüklerine yol açar. İdeal ayakkabı topuğu 3-4 santim civarında olmalı. Yapılan çalışmalara göre 9 santimlik topuklu ayakkabılar 3 santimlik topuklulara göre ayak eklemlerine 7 kez daha fazla stres yükler. Ayağın genel anatomisine uygun olmayan dar veya sivri burunlu ayakkabılar da ayak eklemlerinde erken dönemde ağrılı deformasyonlara neden olur.


  • Hatalı egzersiz ve ağır spor yapmak

    Egzersizin dengelisi fayda sağlar, aşırısı zarar verir. Yaşa, cinsiyete, genel fiziksel kapasitemize uyumlu olmayan ağır ve yüksek tempolu egzersizler yarar yerine zarar getirir. Araştırmalar kick-boks ve tempolu step egzersizlerinin eklemleri zorladığını ortaya koyar. Bunun aksine kas gücü ve kitlesini arttıran iyi planlanmış ağırlık çalışmaları ise eklemlerimize destek verir. Yürüyüş ve yüzme gibi aerobik egzersizler kan dolaşımını da düzenleyerek kas ve eklemlerimizi güçlendirir. Denge üzerine odaklanmış yoga gibi egzersizler, germe egzersizleri ve pilates eklemlerde oluşacak sertlikleri önleyebilir.


  • Bilgisayar ve televizyon karşısında uzun süre oturmak

    Hareket etmek eklem sağlığına iyi gelir. Televizyon veya bilgisayar karşısında oturarak geçirilen uzun saatler ve genel hareketsiz yaşam tarzı ise eklemlerimiz için en az ağır egzersizler veya obezite kadar zararlı olur. Kaslarımız, kemik ve kıkırdak dokumuz güçsüzleşir, eklemlerimiz sertleşir ve metabolizmamız yavaşlar. Ayrıca kemik kitlesi nitelik olarak bozulur, bu durum da osteoporoza davetiye çıkarır. Temiz havada yürüyüş yapmak, bahçede çiçeklerle uğraşmak, aşırıya kaçmadan yaş, cinsiyet ve kondisyon ile uyumlu her türlü egzersiz ise eklem sağlığı üzerinde mucizevi etki sağlar.


  • Obezite

    Fazla kilolar birçok sağlık sorununa yol açtığı gibi mekanik ağırlık oluşturarak eklemler üzerinde de hasara yol açar. Araştırmalara göre; fazladan her 5 kilo, attığımız her adımda dizlerimiz üzerine 15-30 kilo ekstra yük anlamına gelir. Fazla olan 5 kilodan kurtulmak eklem kireçlenmesi riskini kadınlarda yüzde 50, erkeklerde ise yüzde 20 oranında azaltır. Dolayısıyla eklem hastalıklarının çözümü öncelikle fazla kiloların verilmesinden geçer.


  • Kötü beslenme alışkanlıkları

    Dengesiz, fast food gıdalar kemik ve eklem sağlığı açısından zararlı. Liflerden, antioksidanlardan zengin sebze ve meyve ağırlıklı bir diyet eklem sağlığı için gerekli. Balık, içerdiği yüksek omega 3 yağ asitleri nedeniyle eklemlerimizin dostu olarak belirtilir. Kalsiyum, E, K ve D vitamini, folik asit içeren gıdalar da eklem dostu beslenme için olmazsa olmazlardan. Son araştırmalar da C vitamininin eklem kireçlenmelerinin tedavisindeki olumlu rolünü gösterdi. Doktorunuzun önerisine göre alabileceğiniz glukozamin benzeri takviyeler de eklem sağlığı için faydalı olabilir.


  • Sigara

    Bilinen tüm zararlı etkilerinden sonra araştırmalar gösterdi ki sigara tiryakilerinde daha küçük travmalar ile daha kolay kırıklar oluşabilir. Gerçekten de sigara içmek kemik kalite ve kitlesini azaltarak osteoporoza neden olabilir. Aynı şekilde sigara alışkanlığı olan hastalarda kemik ve eklem sağlığını ilgilendiren hastalıkların tedavisi de daha zor olur.