ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr http://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Açık havada egzersiz ile vücut zindeliğiniz artar

    Her gün düzenli yapılan egzersizin faydalı etkileri saymakla bitmiyor. Kan basıncında düşme, ritimde düzelme, kiloda azalma, nefesin açılması, diyabet hastalığı riskinin azalması, vücut direncinin artması ve en önemlisi de kalp krizi riskinin azalması, düzenli egzersizin olumlu etkilerinden. Özellikle bahar ve yaz döneminde daha düzenli olarak yapılan egzersizler, havanın soğumasıyla birlikte ve kış aylarında sıklıkla ihmal edilip bırakılıyor. Kimileri ise kapalı mekanlarda egzersiz yapmayı tercih ediyor. Oysa gerekli önlemler alınarak kış şartlarında açık havada rahatlıkla egzersiz yapılabilir. Çünkü açık havada yapılacak egzersiz ile vücut zindeliği artar, kaygı ve depresif yapıda düzelme olur ve moral yükselir. Ayrıca soğuk havanın getirdiği ek yük nedeniyle kışın yapılan egzersizlerde daha çok kalori harcanır. Peki soğuk havada spor yaparken nelere dikkat etmelisiniz?

     

     


  • Bu üç hava durumunda dışarıda spor yapmayın

    Uygun donanımla -17 ile -18 dereceye kadar spor yapılabileceği belirtiliyor. Ancak burada hissedeceğiniz sıcaklık çok önemli. Dolayısıyla yağışlı havalarda, tipide ve kuvvetli rüzgarda kapalı alanlarda spor yapmanız en akıllıca seçim olacaktır. Aksi halde soğukta yapacağımız sporla hastalık ve donma riskine davetiye çıkarmış olursunuz.


  • Vücut ısınızı koruyan sporları yapın


    Hızlı tempolu yürüyüşler, koşu, bisiklet, buz pateni ve kayak ile orta ve yüksek derecede egzersizlerde önemli miktarda ısı açığa çıktığı için vücudun soğuktan etkilenme oranı daha düşük olur. Bunun aksine yavaş tempolu yürüyüş yaparken açığa çıkan ısı miktarı az olduğundan vücut ısısını korumak zorlaşabilir ve bu nedenle soğuk havalarda tercih edilmemesi gerekir.


  • Isınma ve soğuma sürecini kapalı ortamda geçirin

    Soğuk havaya çıkmadan önce, kapalı ortamda, en az 5 dakika ısınma hareketi yapın. Dışarıya çıktıktan sonra sporun ağırlık derecesini kademeli olarak artırın. İlk 10 dakikada hafif tempoda yapın ve 5 dakikada bir, 30 saniye dinlenin. Spora ara verdiğiniz an vücut ısınız hızlıca düşmeye başlayacağı için soğuma süresini kapalı ortamda geçirin.


  • Vücut sıcaklığınız 37 derece kalacak şekilde giyinin

    Kışın spor yaparken dikkat edilmesi gereken en önemli konu, bilinçli giyinmek. Hava kaç derece olursa olsun, vücut sıcaklığınızı 37 derecede tutmaya yönelik tedbir alın. Aksi halde vücudunuzun sıcaklık düzeni değişir ve soğuk havanın bütün olumsuz etkilerine karşı vücut savunmasız kalır.
    Bu noktada yapılan en büyük hata ise çok kalın giyinmektir. Çünkü kalın giyinmek erken dönemde terleme, soğuma ve üşümeyle sonlanır. Bunun sonucunda da vücut hem direncini kaybedip enfeksiyonlara karşı savunmasız hale gelir hem de sporun erkenden sonlanmasına yol açar. Kat kat giyinmeye özen gösterin. Böylelikle ısındıkça üstünüzdeki kıyafetleri çıkarabilir ve dinlenmeyle birlikte tekrar giyebilirsiniz.
    Terletmeyen sentetik içlik üzerine, ısıyı koruyacak yünlü bir elbise ve en dışa su geçirmez kaban giyin. Pamuklu iç giyim teri emeceği için önerilmez.
    Isı kaybının yüzde 50’si baş boyun bölgesinden gerçekleştiği için mutlaka şapka, bere ve boyunluk kullanın.
    Çok soğuk havalarda kar maskesiyle ağız ve burnunuzu kapatmanız soluyacağınız havayı nemlendirerek, fayda sağlar. Solunan havanın nemlenmesi ve ısınması ile nefes darlığı şikayetleri azalır.
    Işığı yansıtacak açık renk giysiler giyin, böylelikle vücudunuzun oluşturacağı ısı dış ortama daha rahat verilebilir.
    Ellerinizi eldivenle koruyun. Isıyı tutacak çoraplar tercih edin.
    Ayakkabılarınızın kaymayı ve düşmeyi azaltacak özelliklere sahip olmasına dikkat edin.


  • Bol su için

    Kış sporlarında da yaz mevsimiyle karşılaştırılacak kadar sıvı kaybı olur. Üstelik bu durum çoğunlukla fark edilmez. Bu nedenle mutlaka bol miktarda su tüketmeye özen gösterin. Meyve suları ve enerji içecekleri, içerdikleri karbonhidrat nedeniyle önerilmez. Alkollü içecekleri de sıvı kaybını arttıracağı için spor öncesinde tüketmekten kaçının.


  • 10 dakika sonra duş alın

    Öncelikle terin vücut üzerinde soğumasını engellemek için spor sonrasında içliğinizi mutlaka değiştirin. Spordan sonra, 10 dakikalık soğuma periyodu sonrasında duş alabilirsiniz. Duşta vücut üzerindeki terin soğuması engellenir, ortaya çıkan ısı stabilize edilir ve ani soğuma önlenmiş olur.