ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • A vitamini hangi besinlerde bulunur

    Büyüme, üreme, kemik ve diş gelişimi için olmazsa olmaz… Vücudumuz için de vazgeçilmez… Retinol (hayvansal gıda) ve karoten (bitkisel gıda) olarak ikiye ayrılan A vitamini, yağda erir ve enfeksiyonlara karşı direnci artırır. A vitamini, ısıya ve pişirmeye karşı da dayanıklıdır.

     

    A vitamininin faydaları

     

    • Bağışıklık sistemini güçlendirir.
    • Kemik, diş ve diş eti gelişimine yardımcı olur.
    • Gece körlüğüne karşı etkilidir ve göz bozukluklarının tedavisine yardımcı olur.
    • Bazı kanser türlerine karşı etkin rol oynar.
    • Deri, tırnak ve saçların sağlıklı olmasını sağlar.

     

    Hayvansal gıdalarda daha çok bulunan A vitaminini bitkisel gıdalardan alabilirsiniz. A vitaminin bulunduğu besinler şöyle sıralanabilir:

    • Hayvansal gıdalar: Karaciğer, balık yağı, süt, tereyağı, yumurta, böbrek, peynir, yoğurt.
    • Bitkisel gıdalar: Ispanak, maydanoz, mercimek, pırasa, brokoli, pazı, kabak, havuç, patates, kavun, kırmızı biber, greyfurt, bezelye, karpuz.

     

    A vitamini eksikliği nasıl belirti verir?
    Bu besinler az tüketildiğinde a vitamini eksikliği görülür. Ancak A vitamini eksikliği sık görülen bir durum değildir. Ancak gebelik ve emzirme döneminde A vitamini eksik alınabilir. Anne sütüyle yeterince beslenemeyen bebeklerde A vitamini eksikliği görülebilir. A vitamini eksikliğinde sıklıkla görülen belirtiler şöyledir;

     

    • Bağışıklık sistemi zayıfladığı için enfeksiyon hastalıklarına yakalanma sıklığı artar.
    • Çocuklarda normal büyüme ve gelişme sağlanamayabilir.
    • A vitamini eksikliği sindirim organlarını kötü yönde etkiler.
    • Aşırı cilt kuruluğu görülür.
    • Göz aşırı kurur.
    • Demir eksikliğine neden olabilir.
    • Gece körlüğü oluşabilir.
    • Kemik ve dişler zayıflar.
    • Göz, burun, sinüs, orta kulak, ağız, akciğer ve idrar yolu enfeksiyonları artarken, epitel doku sertleşir.

     

    A vitamini fazlalığı
    A vitamini eksikliği olduğu gibi fazlalığı da görülebilir. A vitamini fazlalığı; baş ağrısı, cilt kuruluğu, kusma, yorgunluk, kalitesiz uyku, saç dökülmesi, sinir sisteminde hasar, eklem ve kemik ağrılarına neden olabilir. A vitamini fazlalığı aynı zamanda hamile kadınlarda riskli doğum oranının artmasına yol açar. Bazı araştırmalara göre, fazla miktarda A vitamini ve beta-karoten takviyesi almak; menopoz sonrası kadınlarda kalça kırığı riskini artırıyor. Günde 10.000 IU'dan fazla A vitamini alan kadınların doğurduğu her 57 bebekten birinde malformasyon tespit edilmiştir. Yine bir başka araştırmada sigara içen kişilerde günde 20 mg ek beta-karoten alanlarda akciğer kanseri riskinin yüzde 18 arttığı görülmüştür. Bu çalışmada günde 30 mg beta-karoten ve 25.000 IU A vitamini alımının akciğer kanseri, kardiyo-vasküler ölüm ve ortalama ölüm sıklığındaki artışa neden olabileceği ileri sürülmüştür. Bu nedenlerle A vitamini kullanmadan önce uzman bir doktora başvurmak gerekir.


    Günlük A vitamini ihtiyacı ne olmalı?
    Hayvansal gıdalardan alınacak günlük A vitamini ihtiyacı şöyledir:

    • Erkeklerde 1000 mcg
    • Kadınlarda 800 mcg
    • Yenidoğanlarda 375 mcg
    • 1-3 yaş grubu çocuklarda 400 mcg
    • 7-10 yaş grubu çocuklarda 700 mcg

     

    Video: Baş ağrısı çeşitleri

     

     

    İlginizi çekebilir

    Bebekler ne zaman D vitamini almalı?

    Kalp hastaları sonbahara dikkat!

    Sonbaharda hastalıklarından korunmanın yolları

    Çocuğunuzun bağışıklığını bu besinlerle güçlendirin!


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler