ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Alzheimerdan korunmada 10 altın kural

    Son dönemde sık sık unutkanlık mı yaşıyorsunuz? Konuşurken kelimeleri unutuyor, söyleyeceklerinizi toparlayamıyor musunuz? Para hesaplarında zorlanıyor, toplantılarınızı da unutuyor, her gün gittiğiniz yolları karıştırıyor, bildiğiniz yemekleri yapamıyor musunuz? Bunlar ve benzeri şikayetleriniz varsa, Alzheimer hastalığı sinyal veriyor olabilir. Yavaş yavaş başlayıp zamanla ağırlaştıran Alzheimer’da erken evre belirtisi unutkanlıktır. Alzheimer hastalığında yakın dönemde unutma güçlüğü; ileri dönemde konuşma problemi, çevreye uyum ve duygu-durum bozukluğu, motivasyon güçlüğü, kişisel bakımda güçlük görülüyor. Aile öyküsü ve ileri yaşın en önemli risk faktörü olduğu Alzheimer’ın görülme sıklığı, 65-85 yaş arasında her beş senede bir, iki katına çıktı. Acıbadem Altunizade Hastanesi Nöroloji Uzmanı Dr. Müge Koçak, Alzheimer’a karşı 10 etkili önlemi anlattı, önemli uyarılar ve önerilerde bulundu.


    Alzheimer hastalığına karşı etkili öneriler


    Okuyun, düşünün, hayal edin

    Merak ve öğrenme isteğinizi canlı tutun. Kitap okumak, bulmaca çözmek, hobi edinmek, düzenli sosyal aktivitelerde bulunmak, yeni insanlarla tanışmak, yeni bir dil öğrenmeye çalışmak beyin fonksiyonlarının canlı tutulmasını sağlıyor. Bol bol araştırın, ‘düşünün’ ve hayal kurmayı ihmal etmeyin.


    Sporsuz tek bir gün bile geçirmeyin

    Yapılan çalışmalar; her gün düzenli egzersiz yapmanın beyne iyi geldiğini, beyninizde yeni sinirsel bağlantılar oluşturduğunu, yeni beyin hücrelerinin üretilmesini sağladığını, düşünme becerisini artırdığını ve Alzheimer’ın başlama zamanını geciktirdiğini hatta önlediğini ortaya koyuyor. Ayrıca yapılan egzersizler, Alzheimer için risk oluşturan kötü kolesterol ve diyabet gibi hastalıkları da kontrol altına almaya yarıyor. Bu nedenle gün içerisinde mutlaka hareket edin, her gün en az 45 dakika düzenli ve tempolu yürüyüşe çok özen gösterin. Spor yapmadan günü bitirmeyin.


    Paketli gıdalara veda edin

    Günlük hayatın koşuşturmacasında sağlıklı beslenme alışkanlığı lüks haline geldi. Zaman kısıtlamasından dolayı hazır yemekler yiyor, metabolizmamızı bozuyoruz. Fast-food alışkanlığınızdan vazgeçin; yağlı, tuzlu, kızarmış ve hazır yiyeceklerden uzak durun. Çünkü bu tür beslenme alışkanlıkları kalp damarlarına olduğu gibi beyin damarlarına zarar veriyor ve Alzheimer hastalığı gelişme riskini artırıyor. Kalp-damar dostu besinlerden oluşan; zeytinyağı, balık, meyve ve sebze ağırlıklı, kuru baklagilleri de içeren besinler ise Alzheimer hastalığına karşı koruma sağlıyor.


    Siyah çikolata gerilemeyi geciktiriyor

    Siyah çikolatanın içerisinde bulunan ve antioksidan özelliği olan resveratrol, bilişsel gerilemeyi geciktiriyor. Yapılan çalışmalar da aşırıya kaçmamak kaydıyla günde bir-iki parça bitter çikolata tüketmenin zihinsel gerilemeyi azalttığını gösteriyor.


    İş, trafik ve mali kaygılar beyin hücrelerini tahrip ediyor
    Vücudunuz gerilim (stres) altındayken kortikosteoritler adı verilen ve bir bunalım durumunda sizi koruyan hormonlar üretiyor. Ancak iş sorunları, trafik ve parasal kaygılar gibi günlük olayların tetiklediği sürekli gerilim hali tehlikeli olabiliyor. Bu, zaman içinde beyin hücrelerini tahrip ediyor ve yeni hücre oluşumunu bastırıyor. Bu sebeple stresle başa çıkabilmeye çalışın, strese teslim olmayın.


    Fazla kilo Alzheimer’ı çağırıyor

    Yapılan araştırmalar sonucunda vücut ağırlığının Alzheimer riski ile doğru orantılı olduğuna işaret ediyor. Fazla kilolular daha çok risk altında bulunuyor. Bu nedenle vücut kitle indeksine göre aşırı kiloya sahipseniz mutlaka tedavi olun ve ideal vücut kilonuza kavuşmaya çalışın. Fazla kilolardan kurtulmak beyin sağlığı için de çok büyük önem taşıyor.


    Gece lambası kullanmayın

    Kaliteli bir uykunun hafızayı güçlendirmede önemli bir rolü var. 6-8 saat arası düzenli uyku belleği korumada fayda sağlıyor. Bölünmüş ya da gece lambasıyla, karanlık olmayan bir ortamda, yetersiz uyku ise Alzheimer ile bağlantılı olduğu bilinen ‘amyloid plak’ oluşumunu artırıyor ve beyin sağlığını korumada önemli katkı sağlıyor.


    Alkol ve sigaradan beyni küçültüyor

    Yapılan araştırmalar aşırı alkol ve sigara kullanımının, yaşamın ileri dönemlerinde Alzheimer riski oluşturduğunu gösteriyor. Alkol ve sigara tüketimi beynin küçülmesine, özellikle de hafıza ile ilgili olan ‘hipokampüs’ bölümünün küçülmesine neden oluyor.


    Diyabet Alzheimer’a zemin hazırlıyor
    Alzheimer’da kardiyovasküler hastalıklar ve beyin damar hastalıkları gibi diyabet, hipotiroidi ve hipertansiyon hastalıklarının da risk faktörleri oluşturduğu görülüyor. Bu nedenle tüm bu risk faktörlerinin kontrol altına alınması ve tedavinin takip edilmesi gerekiyor.


    B12 ve folik asidin eksikliğine dikkat!

    Vitamin ve minerallerle ilgili yapılan çalışmalarda unutkanlık üzerine vitaminlerin etkisi hakkında tutarlı ispat bulunmamış olup, sadece folik asit ve B12 vitamin eksikliği ile bilişsel fonksiyonlarda azalma arasında anlamlı ilişki bulunuyor. Bu nedenle hekim önerisi ile gerekirse B12 ve folik asit takviyesi almak faydalı oluyor.

     

    Video: Alzheimer hastalığını tanıyın!

     

     

    İlginizi çekebilir

    Alzheimer hakkında bilmeniz gerekenler

    'Eyvah Alzheimer oluyorum!' demeden...

    Alzheimer 3 aşamada gelişiyor!

    Alzheimer hakkında doğru bilinen yanlışlar

    Neden unutuyoruz?


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler