ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Bahar yorgunluğuna iyi gelen 10 besin

    Bahar geldiğinde yorgunluk peşimizi bırakmıyor, üstüne üstlük bizi yatağa bile düşürüyor. Sürekli uyuma isteği de cabası. Baharla birlikte ısı ve nem oranı artarken, hormonlar da değişkenlik gösteriyor. Metabolizma hızı değişirken iştah ve kilo sorunları baş gösterebiliyor. Zira kışın yavaşlayan metabolizma, bahara geçerken hızlıca adapte olamayabiliyor. Vitamin ve mineral depolarındaki eksiklik de zorluyor. Kıştan kalma bir sorun olarak D vitamini eksikliği de eklenin bahar yorgunluğu kaçınılmaz oluyor. Bahar yorgunluğuna karşı egzersizi, düzenli uykuyu, sağlıklı ve dengeli beslenmeyi elden bırakmazsak daha enerjik ve pozitif bir süreç geçirebiliriz. Baharda sağlıklı ve düzenli beslenmede özellikle bazı besinlerden zengin beslenin. Acıbadem Bakırköy Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Şeyda Sıla Bilgili, baharı yorgunlukla değil, daha enerjik geçirmeniz için tüketilmesi önerilen besinleri anlattı.

     

    Bahar yorgunluğuna karşı beslenme önerileri nedir?


    Yorgunluk düşmanı ‘kabuklular’

    E vitamini, lif, magnezyum ve omega 3 yağ asitleri sayesinde ceviz, fındık ve badem, yorgunluğun düşmanı olan besinler. Özellikle antioksidan etkisi olan E vitamini bağışıklık sisteminin korunmasında önemli bir rol üstleniyor. Günde 10 fındık veya 6-8 adet badem ya da 3 tam ceviz tüketin.


    Demir deposu yumurta

    Yüksek protein kalitesi, selenyum, çinko, iyot ve demir içeriğiyle her mevsimin en değerli besinidir yumurta. Demir eksikliği belirtileri ve olası sonuçları olan yorgunluk, uykuya eğilim ve halsizlik gibi semptomlarınız varsa buların ortadan kaldırılmasına yardımcı oluyor. Ayrıca sağladığı kas aktivasyonuyla daha enerjik hissetmenize katkı sağlıyor. Beynin en önemli yapı malzemesi, bir tür vitamin olan ‘kolin’dir. Herhangi bir rahatsızlığınız yoksa günde bir veya 2 yumurta yediğinizde güne zinde başladığınız gibi, beyninizdeki kolin oranını artırarak hafıza kaybı ve erken bunama gibi sorunların gelişme riskini de düşürebilirsiniz.


    Mevsime kefir ile ayak uydurun

    Kefir, içerdiği probiyotik bakteriler sayesinde bağışıklık sisteminin güçlenmesine yardımcı oluyor. Güçlü bir bağışıklık sistemi de bahar yorgunluğunu daha kolay atlatmanızı sağlıyor. Bilimsel araştırmalara göre, probiyotik besinler düzenleyici fonksiyonu olan T hücre yüzdesini artırarak, mevsim geçişlerine karşı toleransı yükseltiyor. Her gece bir bardak kefir tüketmeniz bağışıklık sisteminizi güçlendirecektir.


    Günde 12 küçük çilek

    Çilek su ve lif oranı yüksek olduğu için hem tok tutuyor, hem de kan şekerini hızlı yükseltmiyor. Aynı zamanda bahar yorgunluğunun önlenmesinde de etkili olan potasyumdan ve vücut direncinin artırılmasını sağlayan antioksidanlardan da zengin bir meyve. Düşük kalorisi ve enerji verici etkisiyle beslenme listenizde sıklıkla yer alabilir. Günlük 1 porsiyon meyve olarak 12 adet küçük çilek tüketebilirsiniz.


    Ödem atıcı ananas
    Ananas hem yorgunluğa yol açan ödemin atılmasında fayda sağlıyor, hem de diyet yapanlar için iyi bir meyve. Kalorisi az, su içeriği yüksektir. Lifli yapısından dolayı bağırsakları çalıştırıyor ve tok tutuyor. C vitamini ve lif oranı oldukça yüksek olan ananası günde 2 halkayı geçmeyecek şekilde tüketerek, gün içinde gerekli olan enerjiyi depolayabilirsiniz.


    İyi uykunun ilacı muz

    Muz, potasyum kaynağı olması sayesinde kas krampları ve kas güçsüzlüğüne karşı çok etkili olmasının yanı sıra beyin hücrelerinin ölmesini engelleyebiliyor. Düzenli olarak gün içerisinde yenildiğinde, beyinde seratonin denilen mutluluk hormonu düzeyini artırabiliyor. Karanlıkta salgılanan uykuya geçişi kolaylaştıran melatonin hormonunun salgısını da artırarak kaliteli bir uyku sağlayabiliyor. Günde bir adet yerli muzu ara öğün olarak tüketebilirsiniz.


    Kahvaltılarınızın 'süslüsü': Kivi

    Sabahları veya gün içinde tüketilen bir adet C vitamini kaynağı kivi, enerji vererek metabolizmayı canlandırıyor. Kışın yavaşlamış metabolizma hızlanarak bahar yorgunluğuyla daha kolay baş etmenizi sağlıyor. İçerdiği C vitamini sayesinde demir içeriği yüksek besinlerle birlikte yenildiğinde vücudun demir emilimini de artırıyor. Örneğin; sabah kahvaltıda yumurtayla birlikte görüntüsüyle de dikkat çeken bir kivi tüketebilirsiniz.


    Bu sebze vücudu dinlendiriyor
    Enginar, içerdiği A vitamini, C vitamini, niasin, potasyum ve posa sayesinde vücudu dinlendiriyor, dinçlik sağlıyor. Toksinlerin vücuttan uzaklaştırılmasını kolaylaştırıyor. Bu sayede de bahar yorgunluğuna karşı mücadele ederek, enerjik hissetmenize katkıda bulunuyor. Enginarı çiğ olarak salatalarda veya pişmiş olarak haftada 2 kez tüketmeniz sağlığınız açısından faydalı olacaktır.


    Yeşillikleri her öğün yiyin
    Roka, tere, nane, maydanoz, reyhan gibi taze yeşillikler içerdikleri yüksek klorofil ile iyi birer antioksidan. Yüksek lif oranları ile bağırsak hareketlerini artırıyorlar. C vitamini içerikleri de yüksek oluyor. Bu nedenle yeşil yapraklı sebzeleri çiğ olarak da bol bol tüketmeyi alışkanlık haline getirin. Potasyum ve folik asit açısından zengin olan yeşil yapraklı sebzeler yorgunluğu önleyip, baharı enerjik geçirmenize yardımcı oluyor. Sofranızda her öğünde koyu yeşil yapraklı sebzelere yer vermeyi ihmal etmeyin.


    Omega 3 kralı: Semizotu
    İçerdiği yüksek su oranıyla baharla birlikte artan su ihtiyacına katkı sağlıyor. Sebzeler arasında omega 3 yağ asitlerinden en zengini olan semizotu, bu sayede bağışıklığın güçlenmesine büyük katkı sağlıyor. Vücudumuzda demir ve kalsiyum depolarının dolu olmasına yardım ediyor. Böylece bahar yorgunluğunu hissetmez veya çok kısa zamanda atlatabilirsiniz. Haftada 2 kez yoğurtlu semizotu salatası yapabilir veya zeytinyağlı sebze yemeği olarak pişirebilirsiniz.


    Video: Mevsim geçişlerine özel beslenme önerileri

     

     

    İlginizi çekebilir

    Bahar yorgunluğunu bu egzersizlerle atlatabilirsiniz!

    Yorgunluğunuzun nedeni folik asit eksikliği olabilir

    Baharı zinde geçirme tüyoları

    Bahar nezlesi astıma dönüşebilir!

    Az hastalanan insanların sırları...


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler