ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Baharı

    Halsizlik, yorgunluk, eklem ağrıları ve uyuma isteği… Havaların ısınmasıyla yeniden tazelenen, yeşillenen doğaya inat, bu dönemde insan metabolizmasında oluşan değişiklikler yorgunluğu da beraberinde getirir. Hava değişimi nedeniyle organizmamız birden ısınır. Adaptasyonu sağlamak için de vücudumuzda adrenalin ve kortizol gibi bazı hormonların salınımı artırır. Bahar aylarında vücudumuz, daha aktif olmamızı sağlayacak hormonlar salgılamasına karşın, eğer ortada vitamin eksikliği, beslenme bozukluğu varsa vücut buna aynı uyumu göstermez ve yorgunluk hissini artırır. Beslenmenin yetersiz olduğu, düzensiz uyku, kansızlık gibi durumlarda bu hormonların adaptasyonu yetersiz kalır ve bahar yorgunluğu ortaya çıkar. Bahar yorgunluğu ile baş etmenin öncelikli yolu ise bilinçli beslenmekten geçer. Baharı zinde geçirmeniz için beslenmenizde dikkat etmemiz gereken noktalar:

     

    Güne mutlaka kahvaltı ile başlayın

    Sabah kahvaltısı bahar mevsiminde çok daha önemli bir hale gelir. Güçlü bir kahvaltı hem zindelik hem de mutluluk verir. Yağlı, ağır bir kahvaltıdan kaçınarak sofranızda mevsim sebze ve meyvelerine bolca yer verin. Özellikle içerdiği C vitamini açısından zengin olan kırmızı biber ve tüm yeşillikleri kahvaltı tabağınızda bulundurun.

     

    Su içmek için susamayı beklemeyin!

    İlkbaharda günlük tüketilen su miktarını biraz arttırmak, vücut direncinin sağlanması ve toksinlerin atılması için oldukça faydalı. Bu yüzden günde en az 2-2.5 litre su içmeyi ihmal etmeyin. Tuz alımını azaltmak da ödemin azalması için oldukça önemli. Bunun için çeşni ve baharatlarla beraber limon ve sirkeyi kullanabilirsiniz.


    Kuruyemişlerle ara öğünlerinizi renklendirin!

    Özellikle fındık, badem ve ceviz içerdikleri E vitamini, lif, magnezyum ve omega-3 yağ asitleri nedeniyle yorgunluğun düşmanı olan besinler. Günde 10 fındık veya 6-8 adet badem ya da 2 adet ceviz tüketmek, baharı enerjik geçirmeniz için gerekir. Ancak yüksek enerjileri nedeniyle bu besinleri daha fazla tüketmeyin.


    Probiyotik etkisi ile kefiri unutmayın!

    Kefir, içerdiği probiyotik bakteriler ile bağışıklık sisteminin güçlenmesine yardımcı olur. Güçlü bir bağışıklık sistemi de bahar yorgunluğunu kolay atlatmanızı sağlar. Her gece bir bardak kefir tüketmeniz bağışıklık sisteminizi güçlendirecektir.

     
    Koyu yeşil yapraklı sebzeleri gün içinde mutlaka tüketin!

    Potasyum ve folik asit açısından zengin olan koyu yeşil yapraklı sebzeler yorgunluğu önleyip, baharı enerjik geçirmenize yardımcı olur. Her öğünde mutlaka koyu yeşil yapraklı sebzelere yer vermeyi ihmal etmeyin.

     

    Tam tahıllar her öğünde bulunmalı!

    Tam buğday, çavdar ve yulaf gibi tam tahıl ürünlerini zengin lif içerikleri, kan şekerini düzenlemeleri ve yüksek oranda B vitamini içermeleri nedeniyle baharda en yakın dostunuz olması gereken besinlerden. Her öğünde sofranızda tam tahılları besinlerin olmasına özen gösterin.

     

    Yemeklere acı kırmızıbiber serpin

    Acı kırmızıbiberin içindeki 'capsacin' adlı madde damakta endorfin salgılamasını sağlar. Endorfin hormonu da insana mutluluk verir.

     

    Tatlılara el sürmeyin

    Pasta, kek ve bisküvi gibi besinleri mümkün olduğunca tüketmeyin. Bu ürünlerde bolca bulunan basit şeker, kan şekeri seviyenizin birden yükselmesine yol açar. Ardından kan şekeriniz yükseldiği gibi hızla da düşer. Pankreas da bunun sonucunda yüksek dozda insülin salgılayarak kendinizi iyice bitkin hissetmenize neden olur.

     

    Antioksidanlarla bağışıklık sisteminizi güçlendirin!

    C vitamini - Günlük bir adet orta boy kivi C vitamini gereksinimini karşılar.
    Limon, portakal, çilek, greyfurt, kivi, dolmalık biber, enginar, brokoli, fasulye, maydanoz, ahududu ve kuşburnunda var. Serbest radikallere karşı savunma mekanizmasını geliştirir.
    E vitamini - Günlük 1 avuç fındık E vitamini ihtiyacının büyük çoğunu karşılar.
    Ayçiçek yağı, zeytinyağı, fındık, badem, soya, ceviz ve fıstık türlerinde bulunur. Hem erkekte hem de kadında kalp krizi riskini azaltıyor, birçok kanser türüne karşı da vücudumuzu korur.
    A vitamini - Günlük 1 adet havuç A vitamini ihtiyacını karşılar. Havuç, ıspanak, kabak, marul, brokoli, karaciğer ve domateste bulunur. Bağışıklık sistemi hücrelerinin sayısında önemli derecede artış sağlar.

     

    Bitki çaylarını ihmal etmeyin!

    Aşağıda yer alan bitki çaylarından günde bir fincan içmeniz, bahar yorgunluğunu atlatmanıza yardımcı olur.
    Ekinezya; A, C ve E vitaminleri bağışıklık sistemini güçlendirerek vücut direncini artırır.
    Kuşburnu: A, B1, B2, C, E ve K vitaminlerinin yanı sıra mineraller, özellikle fosfor ve potasyum bakımından zengin. Etkin bir kan temizleyici, bağırsak yumuşatıcı olan kuşburnu C vitamini zenginliğinden ötürü vücudun gelişmesini düzenler ve bahar yorgunluğuna bire bir gelir.
    Adaçayı; Güçlü antioksidan özelliğinin yanı sıra A, B ve C vitaminleri içerir. Özellikle dolaşım, sindirim sistemi ve hafıza üzerinde olumlu etkileri var. Adaçayı bahar aylarında etkili olan yorgunlukla baş edebilmek için birebir.

     

    BUNLARI MUTLAKA YAPIN!

    • Sabah kalkar kalkmaz ve yatmadan önce odanızı mutlaka havalandırın.
    • Güne ılık bir duş ile başlayın.
    • Güneş ışığından faydalanmak için her gün en az 1 saat açık havada aktivite yapın.
    • Günde en az 7-8 saat uyumayı alışkanlık haline getirin.
    • Düzenli olarak spor yapın. Bu mümkün değilse, her gün en az 30 dakika yürümeyi alışkanlık haline getirin.


     


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler