ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Diyabetlilerin günlük yaşamda uyması gereken 10 kural

    Dünya genelinde her 10 yetişkinden biri diyabetli olup yaklaşık 425 milyon diyabetli bulunuyor. Dünya Diyabet Federasyonu (IDF) tahminlerine göre 2040 yılında diyabetli sayısının 650 milyon olması bekleniyor. Bununla beraber ne yazık ki her 2 diyabetli yetişkinden 1’i diyabet sorunu olduğunun farkında bile değil. Her 6 doğumdan biri gebelik diyabetinden etkileniyor. Eskiden diyabet zengin ülkelerde daha fazla görülürken günümüzde diyabetlilerin yüzde 75’i düşük-orta gelirli ülkelerde yaşıyor ve her 6 saniyede 1 kişi diyabet hastalığından hayatını kaybediyor. Diyabetle birlikte yaşamayı öğrenmek ve önemli hususlara dikkat etmek bu nedenle hayati önem taşıyor. Acıbadem Eskişehir Hastanesi İç Hastalıkları ve Endokrinoloji Uzmanı Prof. Dr. Deniz Gökalp, diyabetlilerin günlük yaşamda mutlaka dikkat etmeleri gereken 10 kuralı anlattı.

     

    1- Diyetinize uygun besinler tüketin

    Öncelikle diyabet sorununuz olduğunu kabullenin. Hastalıkla beraber yaşamak zorunda olduğunuz bilinciyle davranın. Diyabet tedavisi, diyabet eğitimi ile yani hastalığın öğrenilmesiyle başlar. Tıbbi beslenme programınıza ve diyabete uygun besinleri tüketerek beslenin.

     

    2- Kompleks karbonhidratları seçin

    Gün içinde üç ana üç ara öğün planlayın. Beslenme programındaki bütün besin gruplarından tüketin. Kan şekerini hızlıca yükselten karbonhidrat içeriği zengin bal, şeker, reçel, pekmez, kurabiye, kek, çikolata gibi ürünlerden uzak durun. Bunların yerine, kan şekerini yavaş yükselten kompleks karbonhidratları seçin. Beyaz ekmek yerine tahıllı veya esmer ekmek, pirinç pilavı yerine bulgur pilavı tercih edin.

     

    3- Günde 2-3 litre su tüketin

    Yeterli sıvı alamamak kan şekerinin yükselmesine, böbrek sorunlarına yol açabiliyor. Özellikle yaşlıların susama merkezinin baskılanması nedeniyle susama hisleri azaldığından dolayı günlük almaları gereken sıvı miktarını karşılanması gerekiyor. Bu nedenle yaz aylarında su tüketimini artırmak, diyabetliler için daha da önemlidir. Ayrıca kola ve hazır meyve suları gibi şeker eklenmiş içecekleri ve alkollü içecekleri tüketmeyin.

     

    4- Her gün ortalama 30-60 dakika yürüyüş yapın

    Sabah veya akşam, aşırı sıcak olmayan saatlerde, yemekten bir saat sonra yürüyüş veya yüzme gibi egzersizlerin yapılması kan şekeri kontrolü, kilo verme, kalp damar hastalıklarından korunma gibi faydalar sağlıyor. Yaşlılar egzersiz öncesinde kalp hastalığı açısından değerlendirilmeli eğer kalp damarlarında herhangi bir sorun yoksa egzersiz programı düzenlenmeli.

     

    5- Ayak bakımınıza dikkat edin

    Diyabetik ayak, günümüzde nontravmatik bacak ampütasyonlarının (bacak kesilmesinin) en sık nedeni olduğu için diyabetik kişilerde ayak bakımı büyük önem taşıyor. Ayaklarınızı her gün ılık, sabunlu suyla yıkayıp kurulayın. Ayak tabanlarınızda kuruma olabilir. Bu nedenle ayaklarınıza nemlendirici kremler sürün, parmak aralarına sürmemeye özen gösterin. Pamuklu çoraplar giyin. Çorabınız bacağınızı sıkmamalı, iz bırakmamalı. Ayaklarınızda nasır varsa mutlaka cildiye uzmanına gidin ve tedavi ettirin. Yazın mutlaka çorap giyin. Çıplak ayakla dolaşmayın. Ayakkabılarınız rahat olmalı, dar veya bol olmamalı. Ayak tırnaklarınız düz olarak kesilmeli.

     

    6- Kan şekerinizi düzenli kontrol edin

    Şeker ölçüm cihazı alarak kendi şekerinizi ölçmeyi öğrenmeli ve takip etmelisiniz. Açlık kan şeker düzeyinin 70-100 mg/dl, tokluk kan şeker düzeyinin 80-140 mg/dl, günün herhangi bir saatinde ölçülen kan şekerinin < 200 mg/dl seviyesinde olmalı. Üç ayda bir açlık ve tokluk kan şekeri, HbA1c, kan yağları (kolesterol, trigliserit, LDL kolesterol), üre ve kreatifin ölçümleri ve karaciğer testleri yaptırılmalı.

     

    7- Düzenli kalp kontrolü yaptırın

    Kalp hastalığı ciddi bir diyabet komplikasyonu olup diyabetlilerdeki en sık can kaybı nedeni. Nöropati nedeniyle diyabetik kişiler kalp krizi geçirdiklerinin farkına varmayabilirler. Bu nedenle düzenli kalp kontrollerinizi yaptırmalısınız.

     

    8- Sigara içmeyin

    Sigara, diyabetlilerde akciğer, inme, kalp krizi, bacak damarlarında tıkanma, sinir hasarı ve böbrek hastalığı riskini artırıyor, ayak kangrenine neden olabiliyor. Sigarayı bırakma konusunda mutlaka uzmana başvurun.

     

    9- Göz ve böbrek kontrollerinizi ihmal etmeyin

    Göz ve böbrek kontrolleri aksatılmamalı. Diyabete bağlı göz hastalığı tüm dünyada körlüğün en önemli nedenleri arasında yer alıyor. Dolayısıyla yılda bir defa göz dibi muayenesi yapılmalı. Diyabete bağlı böbrek hastalığı ve kronik böbrek hastalığı bir diğer dikkat edilmesi gereken unsur. Tansiyonunuzu takip edin ve 130/80mmHg’den fazla olmamasına özen gösterin. Tip 2 diyabetiniz varsa tanıdan başlayarak yılda bir kez kronik kalp hastalığı, kronik böbrek hastalığı, nöropati (sinir hasarı), retinopati (göz dibi incelemesi) yaptırın. Hastalığın düzeyine göre doktorun belirlediği kontrol sürelerini ihmal etmeyin. Yılda iki kez diş hekimine gidin.

     

    10- Hipoglisemiye dikkat edin!

    Hipoglisemi yani şeker düşmesine karşı bilinçli olun. Açlık hissi, titreme, terleme, çarpıntı, dudakta ve dilde karıncalanma, solukluk, huzursuzluk gibi semptomların varlığında kan şekerinin düşmesinden şüphelenerek kan şekerinizi ölçün. Kan şekeri < 70 mg/dl düşmesi hipoglisemi anlamına geliyor. Bu durumda 4 kesme şeker veya 1 bardak meyve suyu için. 15 dakika sonra şekerinizi yeniden ölçün ve < 80 mg/dl ise tekrar şeker alın. Bir diğer önemli not ise şöyle: Doktorunuzun haberi olmadan bitkisel ilaçlar kullanmayın.

     

    Video: Hangi besinler insülin direncini düşürür

     

     

    İlginizi çekebilir

    Diyabete sebep olan 10 faktör

    İnsülin direncine karşı koymanın yolları

    Diyabet çocuklarda da çok yaygın

    Doğru beslenerek diyabetle savaşın

    Diyabetiniz varsa bu hastalıklara dikkat!


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler