ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Ülkemizde her 100 kadından 3’ünü erken menopoza yakalanıyor. Menopoza girme yaşını belirleyen en temel etkenlerden biri, kadının annesinin veya teyze gibi yakın aile bireylerinden birinin menopoza girme yaşıdır. Ayrıca hipotiroidi veya kanser gibi çeşitli hastalıklar ile çevre kirliliğinin artması gibi etkenler erken menopoza yol açan diğer önemli faktörleri oluşturur. Bu riskleri değiştirmek maalesef mümkün değil. Ancak bir de yaşam alışkanlıkları sonucu oluşan bazı durumlar kadınların erken menopoza girmesine yol açabilir.

     

    Erken menopozla sonuçlanabilen 4 hatalı alışkanlık:

    1. Sigara içmek: Sigara içen ve içmeyen kadınlar üzerinde yapılmış olan çalışmalar, sigara kullanan kadınların diğerlerine oranla daha erken menopoza girdiğini gösteriyor. 2 bin 500 kadını, 8 yıl takip eden bir çalışmaya göre; sigara içen kadınlar, menopoza 2 yıl erken giriyor.
    2. Hatalı beslenmek: Vücuttaki yağ kitlesi belli bir kilonun altına inerse adet sekteye uğrayıp, kesilir. Zayıf olmak ve hızlı kilo vermek adetten kesilme nedenidir. Yağlanma miktarı belli bir noktaya gelince kadın yeniden adet görme başlayabilir. Yağ kitle indeksi yüzde 12’nin altına inince hipotalamik amenore, yani adet görmeme meydana gelir. Bu kadınların 3te 1’i de erken menopoza girer.
    3. Stresli bir yaşam sürmek: Stres tek başına erken menopoz nedeni olmasa da, diğer etkenlerle bir araya gelerek erken menopozu tetikleyen önemli bir etkendir.
    4. Hareketsiz bir yaşam sürmek: Hareketsiz yaşam ve sağlıksız beslenme sonucu ortaya çıkan obezitenin erken ergenliğe yol açtığı bilinir. Erken ergenliğe giren kız çocukları erken menopoz sorunuyla da karşılaşabilir.

     

    Erken menopozayol açan diğer nedenler:

    • Aile öyküsü
    • Ameliyatla yumurtalıkların alınması
    • Otoimmun hastalıklar
    • Kanser tedavileri
    • Kromozom bozuklukları.

     

    Menopozu geciktirmek için neler yapılabilir?

    • Haftada en az 3 gün spor yapın.
    • Vücut kitle indeksinizi hesaplayın. Ne çok zayıf, ne de kilolu olun.
    • Sigara kullanmayın ve pasif içicilikten uzak durun.
    • Kalsiyumdan zengin beslenin. Günde 200 ml süt, yoğurt veya dondurma yiyin.
    • Balık, ceviz, taze fındık, kabak çekirdeği, brokoli, lahana, karnabahar, domates, biber, havuç, mürdüm eriği, nar, üzüm, çilek karpuz, işlenmemiş tahıl ve ürünleri gibi yüksek antioksidan besinler tüketin. Ayrıca yeşil çay ve taze greyfurt suyu gibi oksijen radikali emme kapasitesi yüksek olan içecekler tüketin.
    • Antioksidan ilaçlar alın. Örneğin Koenzim-Q 10, L-arginin veya Royal jelly takviyesi yapabilirsiniz.
    • Güneşlenerek D vitamini aktivasyonuna yardımcı olun.
    • Zararlı kimyasal maddelerden uzak durun.

    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler