ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Karpal tünel sendromundan korunmak için 6 öneri

    Teknoloji hayatımıza girdiğinden beri gerek göz gerek iskelet ve kas sistemimizle ilgili çeşitli sağlık sorunları ortaya çıkmaya başladı. Bu sağlık sorunlarından bir tanesi ise, sabahtan akşama, akşamdan sabaha telefon ve bilgisayar kullanımından kaynaklanıyor. Sinir sıkışmaları içinde başı çeken el-bilek kanalı hastalığı olan karpal tünel sendromu çok ciddi boyutlara gelmediği sürece fazla önemsenmiyor. Acıbadem Altunizade Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Prof. Dr. Ufuk Nalbantoğlu, ellerde şişme, uyuşma ve güç kaybı belirtileriyle kendini gösteren karpal tünel sendromundan korunmak için önemli uyarılar ve önerilerde bulunuyor.

     

    Son yıllarda teknoloji kullanımındaki artış, akıllı telefonlar ve bilgisayar kullanımının işyeri ile sınırlı kalmayıp eve de taşınması, sosyal medya ve bilgisayar oyunları, bilinçsiz yapılan spor aktiviteleri karpal tünel sendromunun görülme oranındaki artışı da beraberinde getiriyor. Başlangıçta ellerde şişme, uyuşma, hissizlik ve yetenek kaybı görülüyor, doğru zamanda doğru müdahale yapılmadığı takdirde kaslarda erime, güçsüzlük hatta felce neden olabiliyor. Ancak ellerimizi tehdit eden bu sağlık sorunundan basit önlemlerle korunmak mümkün.

     

    1. El ve parmak egzersizleri yapın

    Her sabah ele kaynar olmayacak ısıda sıcak bir duş uygulamak, sıcak su torbası ile eli ısıtmak o bölgedeki yapışıklığı azaltıyor. Bilekte gece boyunca oluşan sertliği azaltmak için germe egzersizleri yapmak bilek ve parmaklardaki eklemleri, bağları rahatlatıyor. En son yumuşak, süngerimsi, stres topu gibi toplarla gün içerisinde minik minik aç-kapa egzersizleri yapın. Bu egzersizleri yaparken günde bir iki kez antiinflamatuar kremlerle ödemleri açmak için bileğin iç tarafına dokunuşlarda bulunmak o bölgede gelişebilecek ödemlerin önüne geçiyor. Özellikle elinizi çok aktif çalıştırıyor, klavyeyle uzun zaman geçiriyor, spor yapıyorsanız elinize soğuk uygulama veya soğuk duş yaptırmak (su buz gibi dondurucu olmamalı) bileklerde akşam oluşabilecek ödemi ve ödemle birlikte sıkışmaları engelliyor.

     

    2. Bilgisayar kullanırken dikkat!

    Bilgisayar ve klavye kullanırken bileğin uzun süre bükülü kalmaması gerekiyor. Bilekler 20 derecenin üzerinde aşağı veya yukarı doğru kalkarsa, bilekte parmakları hareket ettiren sinirlerdeki dolaşım bozuluyor. Mouseların yanlış tutulması, laptopun kucakta veya yatar pozisyonda kullanımı, ergonomik olmayan klavyede uzun süre çalışma, cep telefonlarında bileğin uzun süre aynı pozisyonda tutulması, bilekte karpal tünel denen dar bir alan içinden geçen sinirleri sıkıştırıyor.

     

    3. Diyabet ve hipotiroidi tetikliyor

    Diyabet, romatoid artrit, hipotiroidi, gut gibi sağlık sorunları karpal tünel sendromunu tetikleyebiliyor. El bileğinin iç kısmında parmakları hareket ettiren median sinirin geçtiği ve karpal tünel olarak adlandırılan kanalın içindeki dokuları şişiren karaciğer, böbrek hastalıkları ve metabolik bozukluklar rahatsızlığı artırıyor. Karpal tünel sendromu altında yatan sağlık problemlerini kontrol altına almak, ellerdeki şikayetlerin ortadan kalkmasını sağlayabiliyor.

     

     

    4. Spor veya yürüyüş sinirlere faydalı

     

    Spor, kardiyo egzersizleri vücuttaki yağ oranını ve ödemi azalttığı, aynı zamanda bütün dokulara giden kanlanmayı artırdığı için bileklerdeki sinirlere fayda sağlıyor, karpal tünel sendromuna karşı güçlü bir koruma kalkanı oluşuyor. Ancak özellikle ağırlık egzersizleriyle çalışanların özellikle atel veya bandaj destekle bileği korumaları gerekiyor, aksi takdirde bilek sinirleri fayda yerine zarar görebiliyor. Haftada en az 3 gün ve en az 45 dakikalık düzenli tempolu yürüyüş de sporun yerine geçebiliyor.

     

    5. İdeal kiloda kalmaya özen gösterin

    Yapılan birçok bilimsel araştırma fazla kilonun sağlığa zararlarını ortaya koyuyor. Fazla kilonun zarar verdiği organlardan biri de eller! Özellikle de aşırı kilosu olanlarda karpal tünel sendromuna daha sık rastlanıyor. Bu nedenle ideal kiloda olmaya özen göstermek önem taşıyor.

     

    6. B vitaminini azaltmayın

    Karpal tünel sendromu ırksal ve genetik faktörlerle de ortaya çıkabiliyor. Bu durumda günlük yaşantıda alınacak bazı tedbirler sendromu önleme veya tedavi sürecini hızlandırmada etkili olabiliyor. O tedbirlerden biri de aşırı diyetlerden kaçınmak… Özellikle B vitamini sinirin metabolizmasını hızlandırdığı ve sağlıklı olmasını sağladığı için önem taşıyor. B vitaminini ileri derecede kısıtlayan diyetler, bu sorunların görülmesini sıklaştırıyor.

     

    Tam iyileşme mümkün

    Karpal tünel sendromunun belirtileri genellikle yavaş yavaş başlıyor, özellikle başparmak, işaret parmağı, orta parmak ve avuçta yanma, karıncalanma, uyuşma, kaşıntı ya da his kaybı ile kendini gösteriyor. Sendrom en çok başparmağı etkiliyor ki, başparmağımız sadece elimizi değil, hayatın yüzde 50’sini yönetiyor. Karpal tünel sendromunda medikal tedaviden sonuç alınamazsa cerrahi yönteme başvuruluyor ve tam iyileşme sağlanabiliyor.

     

    Video: Karpal tünel sendromu teşhisi nasıl konur?

     

     

    İlginizi çekebilir

    Elinizde ağrı varsa ihmal etmeyin

    Karpal tünel sendromu tedavisi

    Kaslarınızı korumanın 7 püf noktası

    Tenisçi dirseği bilekleri büküyor

    Ağrılara davetiye çıkarmayın


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler