ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Mevsimsel depresyon nedir

    Kış günlerinde evden, hatta yataktan çıkmak istemiyor, dış dünyaya kendinizi kapatıyor musunuz? Yorgunluk, halsizlik, isteksizlik günden güne katlanıyor mu? Bu sorunlar 2-3 haftadan uzun sürüyorsa ‘kış depresyonu’ geçiriyor olabilirsiniz. Sonbahar ya da kış depresyonu olarak adlandırılan mevsimsel duygudurum bozukluklarının gün ışığının azalması ile ilgili olduğu, beynin buna verdiği tepki ile ortaya çıktığı düşünülüyor. İnsanda uyku ve uyanıklık döngüsünde etkili olan serotonin ve melatonin hormonlarının seviyelerindeki değişime bağlı olarak, kişilerin ruh halleri ve enerji düzeyleri de değişir. Günlerin kısaldığı sonbahar ve kış mevsimlerinde güneş ışığı da azalıyor ve buna bağlı olarak da melatonin düzeyinde artış ve serotonin düzeylerinde azalma görülüyor. Bu da depresyonun oluşması için gereken biyolojik koşulları yaratabilir. Acıbadem Fulya Hastanesi’nden Psikolog Sena Sivri, erkeklere oranla kadınlarda 4 daha fazla görülme riski olan mevsimsel depresyona karşı önemli uyarılar ve önerilerde bulundu.

     

    Mevsimsel depresyonun belirtileri

     

    • İsteksizlik, mutsuzluk, umutsuzluk
    • Kaygılı düşüncelerde artış
    • Yorgunluk, halsizlik
    • Uyku bozuklukları(az ya da çok uyku hali)
    • İştah değişimleri(iştahsızlık ya da iştah artışı)
    • Değersizlik, suçluluk hisleri
    • Dikkati toplamada güçlük
    • Günün geneline yaygın bir üzgünlük hali
    • Yaşama dair isteksizlik, pes etme hissi

     

    Açık havaya çıkın
    Gün ışığından faydalanmak için fırsatlar yaratın. İş molalarını, öğle yemek saatlerini açık havada geçirmeye çalışın. Kapalı mekanda kalmayın, eve hapsolmayın. Çünkü özellikle sabah-öğle arası açık havada geçireceğiniz 20-30 dakika, serotonin salınımını artırarak fayda sağlıyor.

     

    Yatarken teknolojiyle vedalaşın
    Uyku düzeninize, yattığınız odanın çok sıcak olmamasına, ışıktan ve televizyon gibi dış seslerden korunaklı olmasına dikkat edin. Yatağınıza yatarken cep telefonunuzu bırakın. Uykudan hemen önce sosyal medyada zaman geçirmek ya da cep telefonundan oyun oynamak uykuyu olumsuz etkiliyor ve güne yorgun başlanmasına neden oluyor. Uyku sırasında salgılanan melatonin hormonu dış etkiler nedeniyle azalırsa kişide mutsuzluk, çökme hali gözlemleniyor. Yapılan araştırmalar kaliteli ve düzenli uyuyanların depresyon geçirme risklerinin daha az olduğunu gösteriyor.

     

    Hobi edinin
    Yeni ilgi alanlarınız olsun. Hobi edinin. İş, ev, okul, çocuk sorumlulukları arasında kendinize zaman ayırın ve zihninizi boşaltmanıza yardımcı olacak bir aktivite ile uğraşın. Zihnin boşalması kişileri sorumluluklarından uzaklaştırırken, nefes almalarını ve psikolojik açıdan rahatlamalarını sağlıyor. Aksi halde depresyon daha kolay ve daha yoğun yaşanabiliyor.

     

    Haftada 3 gün 30 dakika yürüyün
    Bugüne dek düzenli olarak spor yapma alışkanlığınız olmadıysa bile, artık bunu bir fırsat olarak değerlendirip işe yürüyüş yapmakla başlayabilirsiniz. Haftada en az 3 gün, düzenli, 30 dakika tempolu yürüyüş, sağlığa genel faydalarının yanı sıra mevsimsel depresyona karşı da kişinin kendisini daha iyi ve mutlu hissetmesini sağlayarak katkıda bulunuyor.

     

    Sosyalleşmekten vazgeçmeyin
    Kışın getirdiği kasvetli hava ve işleri de yoğunluğu nedeniyle kişi içine kapanıp arkadaşlarıyla görüşmeyi kesebiliyor, sosyal çevresinden uzaklaşabiliyor, ailesini bile ihmal edebiliyor. Oysa sevdiklerinizle, ailenizle, arkadaşlarınızla sıkı ilişkiler içerisinde olmanız ruhunuzu besleyecek ve depresyona karşı güçlü bir savaşçı olarak size destek olacaktır. Bu arada imkanınız varsa kış dönemi için küçük bir tatil planı yapmak da motivasyonunuzu yükseltecektir.

     

    Nefes egzersizi yapın
    Yoga, meditasyon, solunum egzersizleri gibi rahatlama tekniklerini öğrenin. Çünkü yoga, meditasyon ve solunum egzersizleri bedende rahatlama sağlayarak duygu durumuna da fayda sağlıyor. Örneğin; bilimsel çalışmalar, solunum egzersizlerinin vücuda giren oksijen miktarını artırması ve kasları gevşetmesi sebebi ile kişilerde sakinleşme ve rahatlama sağladığını gösteriyor.

     

    Sevmediğiniz sorumluluklarınızın üzerine gidin
    Sorumluluklarımızın hepsi çok istekli yaptığımız şeyler olmayabiliyor. Genel eğilim çoğunlukla, isteksiz olduğumuz işleri ertelemek yönünde. Fakat sanılanın aksine bu erteleme kişilerin üzerinde daha büyük bir baskı ve o işe dair algının daha negatifleşmesine yol açıyor. Bu yüzden sevmediğiniz ya da istekli olmadığınız için ertelediğiniz işleri bir an önce yapıp aklınızdan atın. Ertelediğiniz, çözümlemekten kaçındığınız başka problemlerinizin de mevsimsel depresyonda etkisi olduğunu unutmayın.

     

    Kendi kendinize üstesinden gelemeyebilirsin!
    Kimi insanlar her zaman her duygu ve düşünce ile kendi başına baş edemeyebilirler. Bu durumdan gerekirse bir uzmandan yardım alın. Çünkü depresyon tedavi edilmediğinde kişinin sağlığının yanı sıra aile hayatı, iş hayatı ve sosyal çevresi ile ilişkilerinde de daha büyük sorunlara neden olabilir.

     

    Karbonhidrat geçici mutluluk verip bağımlılık yapıyor
    Mevsimsel depresyonla baş etmede beslenmenize de dikkat edin. Sağlıklı beslenme depresyonla mücadelede önemli bir yere sahip. Çökkünlük halinde serotonin salınımı azaldığından hamur ve tatlı yeme isteği artıyor. Bunun önüne geçmeye çalışın. Karbonhidrat ve şeker ağırlıklı beslenmekten kaçının. Çünkü aksi halde, size o anda iyi gelen besinler aşırı tüketildiğinde kilo alımına yol açarak, daha da mutsuz olmanıza neden olabiliyor. Aynı zamanda yarattıkları haz ve mutluluk hissi geçici olduğundan, kişilerde bağımlılık benzeri bir durum ortaya çıkararak sürekli tüketme isteğine sebep olabiliyor.

     

    İlginizi çekebilir

    Depresyonda ne zaman psikiyatriste gitmelisiniz?

    Bahar yorgunluğunu bahar depresyonundan ayıran nedir?

    Tükenmişlik sendromunu 8 adımda alt edebilirsiniz!


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler