ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Omega 3'ün faydaları nelerdir

    Çocukken duymaya, bazılarınızın da kullanmaya alıştığı balık yağı anneler tarafından çok rağbet görür. Çocuklarının beyin gelişimi için önemli olduğunu düşünür. Peki annelerin verdiği balık yağı ne için tüketilir? Genellikle balık yağında bulunan Omega 3 gerçekten faydalı mı? Omega 3 hangi besinlerde bulunur? Vücut için gereken Omega 3 miktarı nedir? Kimler Omega 3 kullanabilir? İşte Omega 3 ile ilgili merak edilenler...

     

    Omega 3 nedir?


    Omega 3, vücut için gerekli olan ama vücutta üretilemeyen ve mutlaka dışarıdan alınması gereken yağ asitleridir. Öncelikli olarak balık yağının Omega 3 yağ asitleriyle aynı olmadığı bilinmelidir. Omega 3’lerin genelde balık yağından elde edildiği söylenebilir; fakat bunların balık dışında da besinsel kaynakları vardır. 1 kapsül balık yağı tükettiğinizde aynı miktarda Omega 3 alamazsınız. Balık yağı alırken de EPA ve DHA oranı yüksek olan balık yağlarını tercih etmelisiniz. Omega 3’ün en iyi kaynağı somon, uskumru, ringa, ton, uskumru, sardalye gibi yağlı balıklardır. Fakat bunun haricinde keten tohumu, ceviz, semizotu, brüksel lahanası, kuru fasulye, nohut gibi gıdalarda da Omega 3 bulunur. Ayrıca anne sütü de doğal bir Omega 3 kaynağıdır. Bu yüzden ilk 6 ay boyunca bebek sadece anne sütüyle beslenmelidir.

     


    Omega 3 okul başarısını artırır
    İnsanın anne karnındaki sürecinden itibaren bakıldığında, annenin yeterli miktarda Omega 3 alması, bebeğin zeka gelişimi ve görme kabiliyeti açısından önemlidir. Okul çağı döneminde ise çocukların zihinsel gelişimlerinde önemli rol oynar ve sınav başarılarını artırır. Bazı araştırmalar, içeriğinde Omega 3 bulunan balık yağının faydalı olduğunu gösteriyor. İngiliz araştırmacılar, 12 hafta boyunca balık yağı kapsülleri alan 15-16 yaş arası 184 öğrencinin, ders başarılarının yüzde 24'ten yüzde 34'e yükseldiğini belirtiyor. Yapılan birçok çalışma, ergenlik döneminden itibaren düzenli Omega 3 alan bireylerde Tip 1 diyabet riskinin azaldığına işaret ediyor.


    Yaşlanmaya karşı etkili
    Omega 3 kadınlarda da cilt dokusu üzerinde olumlu etkilere sahip olup cilt altı bağ dokusunu koruyarak yaşlanma ve kırışıklık karşıtı etki gösterir. Depresyon eğilimi olan bireylerde Omega 3 seviyeleri düşük tespit edilmiş, bununla ilgili yapılan birçok çalışmada düzenli ve yeterli Omega 3 alımının depresyon, anksiyete gibi psikolojik problemlerin giderilmesinde etkili olduğuna işaret edilmiştir. Kan sulandırıcı ve kan basıncını düşürücü etkiye sahiptir. İltihabi süreçleri yavaşlatır ve bağışıklığı güçlendirici etkisi vardır.


    Günlük ne kadar Omega 3 alınmalı?
    Günlük Omega 3 alımı 1-3 gram olmalıdır. Gençler, yaşlılar ve çocuklar için bu miktar aynıdır. Ancak gebelik döneminde olan annelere hamileliğin ilk yarısında günde bir tablet ikinci yarısında ise iki tablet önerilir.


    Tek başına Omega 3 takviyesi yetmez!
    Vücut, besinlerden alınan Omega 3’ü, takviye olarak alınan Omega 3’den daha fazla kullanır. Haftada 2-3 kez balık tüketen bir bireyin, bugünlerde birer gram Omega 3 aldığı söylenebilir. Öncelik Omega 3’ün besinlerden alınmasıdır; fakat özel bir sağlık durumu varsa takviye olarak Omega 3 kullanılabilir.


    Kimler Omega 3 takviyesi alabilir?
    Kardiyovasküler problemi olan bireyler, hamilelik dönemindeki ve menopoz dönemine girmiş kadınlar, kolesterol seviyesi yüksek, depresyon eğilimi olan bireyler, yoğun sınav dönemlerinde olan okul çağı ve ergenlik dönemindeki çocuklar, diyabeti olanlar Omega 3 takviyesi alabilir. Kan sulandırıcı ilaç ve aspirin kullanan bireyler ve ameliyata girecek olanlar ise Omega 3 kullanmamalıdır.


    Omega 3 kilo aldırır mı?
    Omega 3’ün vücut açısından birçok faydası olduğu vurgulanırken, genelde takviye alımının iştah açtığı ve kilo aldırdığına dair sorular akıllara gelir. Omega 3 yağ asitleri vücuttaki şekerleri yağa dönüştüren yağ asit sentez enzimini inhibe ederek yağ depolanmasını ve kilo alım riskini azaltır. 1 kapsül Omega 3 balık yağı, 10-12 kalori gibi bir enerjiye sahiptir ve kilo aldırıcı etkiye sahip değildir.


    Omega 3 balık yağı alırken nelere dikkat etmeli?
    Omega 3 balık yağı satın alırken civa, kurşun gibi ağır metallerden arınma teknolojisinin kullanılmış olmasına dikkat edilmelidir. Soğuk pres yöntemiyle elde edilenler Omega 3 balık yağı tercih edilmeli ve ışık almayan paketlerde olduğuna dikkat edilmeli. EPA ve DHA oranı yüksek olanlar Omega 3 balık yağı tercih edilmeli. Fazla miktarda doymamış yağ asidi alımı serbest radikal denilen zararlı maddelerin çoğalmasına yardımcı olacağı için E vitamini bileşeniyle birlikte olanlar tercih edilmelidir.

     

    Video: Balık yağının beyne faydası

     

     

    İlginizi çekebilir

    Denizden gelen 'sağlık'

    Cildinizin gizli savaşçıları

    Hafızayı güçlendiren besinler


    Paylaş
En Çok Görüntülenen Bilgiler