ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Tek suçlu mevsim değil!

    Mevsim değişikliği kendinizi yorgun hissetmenize neden olabilir. Bu durumda beyniniz vücudunuza hükmedemez hale gelebilir. Ruhsal olarak da kendinizi çökmüş hissedebilirsiniz. Ancak yorgunluğunuzun ve depresif hissetmenizin tek sebebi mevsim değişikliği olmayabilir. Kendinizi kötü hissetmenize neden olan ve farkında olmadığınız bazı nedenler vardır. İşte beyninizi ve ruh halinizi canlandırmanın yolları:


  • İlaçlarınızın yan etkilerine dikkat edin

    Fiziksel ve ruhsal hastalıklar için verilen bazı ilaçların ruhsal durumumuz üzerine etkileri olabilir. Bu belirtilerin, aldığınız ilaçlar nedeniyle olup olmadığından emin olmak için listelenen tüm yan etkileri kontrol etmekte yarar var.


  • Uykunuzu düzenleyin

    Her insanda görülmemekle birlikte, depresyon verimli uykuyu engellerken, uykunun sürekli bölünmesi depresyonu ağırlaştırır. Düzenli uyku, uyku sorununuz yoksa bile, depresyon için faydalıdır. Her gece aynı saatte yatıp aynı saatte kalkın, uyandıktan sonra uzun süre yatakta kalmayın, rahatlatıcı bir uyku zamanını rutininiz olarak belirleyin, yatmadan birkaç saat önce tüm elektronik cihazlarınızı kapatın.


  • Egzersiz yapın

    Egzersiz kalpten ruh sağlığına kadar pek çok açıdan iyidir. Egzersizin başka bir türü olan aerobik de depresyon tedavisinde etkilidir. Depresyon tedavisinde egzersiz sıklıkla önerilir. İlaç tedavisinin yanı sıra egzersiz yapan bu kişilerin ruh sağlığının tekrar bozulması sürecinin sadece antidepresan alan kişilere oranla 10 ay daha uzun olduğu görüldü. Ancak bilinmelidir ki, egzersiz ancak tedavi sürecinin bir parçası olarak, doktor kontrolünde ve ilaçlarla birlikte kullanıldığında fayda sağlar.


  • Kaçmayın, iletişim kurun

    İnsan doğası gereği sosyal bir varlıktır ve sosyalleştikçe kendini geliştirir. Depresyon ise insanı ciddi şekilde izole yaşamaya sürükler. Depresyon halinde son istenen şey aile ve arkadaşlarla girilecek uzun konuşmalardır. Oysa ki sosyal etkinliklere katılmak, arkadaşlarla zaman geçirmek, aileyle konuşmak ruh halinizi ciddi şekilde yükseltir.


  • Sağlıklı beslenin

    Akdeniz diyeti gibi, yağ ve karbonhidrat oranlarının düşük, Omega-3 yağ asitlerinin fazla olduğu diyetler, serotonin, dopamin gibi beyin kimyasallarını artırmaya yardımcıdır. Somon, ton balığı, alabalık gibi yağlı balıklar ile fındık, ceviz, badem gibi yemişler Omega-3 bakımından zengindir. Ruh halinize iyi gelecek diğer besinler ise B vitamini bakımından zengin olan meyve ve sebzeler, baklagiller, tahıllar, et, balık, fasulye, yumurta gibi aminoasitler ile karma karbonhidratlardır.


  • Derin nefesle rahatlayın

    Stresi engelleyip rahatlamak için birçok yol var. Ancak önemli olan hangi yolun sizin için yararlı olduğunu bulmak. Bilişsel davranışçı terapi, strese neden olan etmenleri bulmanıza ve bunlarla başa çıkmanıza yardım edebilir. Konuşma terapileri, zihin tuzaklarını ve düşünce bozukluklarını saptamada faydalı olabilir. Nefes egzersizleri, gergin veya endişe verici durumlarda iletişim üzerinde oldukça etkilidir. Derin nefes egzersizi, vücudumuzun rahatlamasını sağlayan parasempatik sinir sistemimizi uyarır.


  • Yoga ile iyi hissedin

    Farkındalık tabanlı bilişsel terapi adlı yöntem, ileride oluşabilecek klinik depresyon ihtimalini yarı yarıya düşürür ve etkisi antidepresan ilaçlarla kıyaslanabilir. Günde 20 dakika kadar yapılacak bir yoga türü olan meditasyon veya derin nefes alma egzersizi ile beyin sağlığınızı koruyabilir, ruhsal durumunuzu yükseltebilirsiniz.


  • Zihinsel egzersizler yapın

    Problem çözmek, karmaşık ve zihinsel görevleri yerine getirmek, depresyonla mücadele ve beyin sağlığını korumak için oldukça etkili. Depresyonda olan kişiler genellikle kapalıdır. Bu durumda zihinsel egzersizler biraz göz korkutucu olsa da günde 10 dakika gazete okuma veya alışveriş listesindeki 5 ürünü ezberleme gibi ufak şeyler zihni çalıştırır.


  • Check Up yaptırın

    Depresyon, başka bir sağlık sorunundan kaynaklanıyor olabilir. Çünkü insan beyni için genel sağlık durumunun iyi olması önemlidir. Bunun dışında depresyon da çeşitli sağlık sorunlarına yol açabilir. Örneğin; hipofiz tümörü, kaygı üreten bir hormon olan prolaktin seviyesini yükseltir. Yüksek kan basıncı, yüksek kolesterol, diyabet, anemi, tiroit, sarsılma gibi beyin yaralanmaları, inme ve diğer sağlık problemleri ile B12 ve D vitaminlerinin veya testosteron hormonunun düşüklüğü, beyninizi olumsuz şekilde etkileyebilir. Bu gibi sorunların tespiti ve kontrol altında tutulması açısından Check Up yaptırmak önemli.