ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Dikkat! Stres taş yapabilir, hayatınızı hafifletin

    Araştırmalar stresin böbrek taşı oluşumunda rol üstlendiğini ortaya koyuyor. Şehir hayatının yoğun temposunda stresten uzak durmak zor görünse de uzmanlar insanların içinde bulunduğu stresin farkında olup bunu iyileştirmek için çalışması, sakinleştirici yöntemlerden faydalanması gerektiğine dikkat çekiyor.


  • Bol bol limon suyu için

    İdrardaki asit baz dengesini sağlayan meyve suları, böbrek taşlarının oluşmasını önlemede etkili. Evde yapacağınız az şekerli limonatalar, böbrek taşlarından korunmanıza yardımcı olur. Böbrekte taş oluşumunu önlediği bilinen ‘sitrat’ maddesi limonda fazlasıyla bulunur. Her gün taze sıkılmış yarım veya bir limon suyu için, salatalarınıza bol bol limon sıkın ya da kendinize taze bir limonata hazırlayın. Gazlı ve kolalı içeceklerin ise vücuttaki sitrat miktarını azalttığı tahmin edildiği için gazlı içeceklerden mümkün olduğu kadar uzak durun.


  • Check up'ı ihmal etmeyin

    Böbrek taşlarının oluşumunda genetik faktörlerin rol oynuyor. Ailesinde böbrek taşı hastalığı olan kişilerin benzer sıkıntılar yaşama riskinin daha yüksek olduğu biliniyor ve böbrek sağlığı kontrollerini yılda bir kez düzenli olarak yaptırmaları öneriliyor. Öte yandan böbrek taşı tedavi edildikten sonra ilk 5 yıl içinde yüzde 10, on yılda da yüzde 50 oranında yeniden görülebiliyor. Bu yüzden tedaviden sonra genellikle altı ayda bir, idrar tahlili ve ultrasonografi gibi yöntemlerle böbrek taşı riskini takip etmek gerekiyor.


  • Çerez, ıspanak, çilek ve kakaodan uzak durun

    Oksalat maddesi, hemen hemen her besinde var. Ancak bazı besinlerde daha fazla bulunuyor. Bu nedenle çerezi sınırlı tüketin, çay, kahve, ıspanak, kakao, çilek gibi gıdaların aşırı tüketiminden kaçının.


  • Taşlar proteini seviyor, aşırısından kaçının

    Hayvansal protein, kalsiyum ve özellikle domateste bulunan oksalat maddesi böbreklerin faaliyetlerini olumsuz etkileyebilir. Özellikle böbrek taşı olanların taşın şiddetine göre protein alımlarına dikkat etmeleri gerekir. Örneğin bir öğün hayvansal protein tüketiyorsanız diğer öğünde lifli besinlere yönelin ya da sabah fazla peynir yiyorsanız, öğlenleri etten uzak durun.


  • Böbreklerinizi suyla besleyin

    Büyük bir çözelti olarak nitelendirilen idrar, yaklaşık 50 maddenin çözülerek vücuttan atılmasını sağlar. Yeterince su içildiğinde idrarın miktarı artar ve daha fazla oranda madde çözülür. Böylece böbreklerde kristalleşme azalır, var olan küçük kristaller de atılır. Az su tüketildiğinde ise çözelti miktarı azalır ve taş oluşumuna neden olan kalsiyum, oksalat ve benzeri maddeler kristalleşmeye başlar ve bunlar zaman içinde taşa dönüşür. Böbreklerinizde taş oluşmaması için günlük su tüketiminin yaklaşık 2 litre olması gerekir. Ancak herkes kendi tüketimini idrarı takibi yaparak ayarlayabilir. İdrarın mümkün olduğunca renksiz ve kokusuz olması, yeterince su tüketildiğini gösterir.


  • En çok tuzu kısıtlayın

    Tuz, en sık görülen böbrek taşı bileşiminin elemanları olan kalsiyum ve oksalatın böbrekten daha fazla atılmasına neden olur. Herkesin metabolizması, böbrek dinamiği, böbreğin içindeki idrar akımı farklılık gösterdiği için tuz tüketimi ile ilgili bir miktar önermek doğru değil ancak böbrek taşı sıkıntısı yaşayanların tuz kullanımını mümkün olduğunca azaltması şart


  • Zarar verir diye kalsiyum kaynaklarından uzak durmayın

    Güçlü kemiklere sahip olmak için ihtiyacınız olan kalsiyumun böbrek taşına neden olabileceği endişesine kapılmayın. Çünkü yapılan son çalışmalar kalsiyum tüketiminin bu konuda önemli bir rol oynamadığını ortaya koyuyor. Hekim önerisi bulunmadığı sürece kalsiyum tüketiminin sınırlanmasına gerek yok. Yetişkinlerin günlük 1000 mg kalsiyum alması gerekiyor.


  • Hareket edin

    Hareket, idrarın drenajını sağlıyor ve durgunluğunu ortadan kaldırıyor. Aynı zamanda fiziksel etkileri bulunuyor. Hareket edince kaslar kasılıyor, bu da idrar üretimini artırıyor.
     


Etiketler: böbrek taşı