ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Böbrek sağlığınızı tehdit eden alışkanlıklara dikkat!

    Vücudumuzun müthiş bir dengeyle çalışır. Böbreklerimiz de vücudumuzun metabolik atıklardan kurtulmasını sağlamak, tansiyonumuzu ve kandaki alyuvar dengesini düzenlemek gibi yaşamsal öneme sahip işlev üstlenirler. Ancak böbreklerimiz hemen her gün çeşitli zorlayıcı durumlar ve hasarlarla da karşı karşıya kalırlar. Böbreklerimize zarar veren en önemli etkenlerden biri ise; hatalı alışkanlıklarımız! Önemsemediğimiz ve neredeyse hemen her gün yaptığımız hatalar nedeniyle de böbrek yetmezliği gibi son derece ciddi bir tablo gelişebilir. Böbreklerimizin sağlıklı çalışması için kaçınmamız gereken 10 hatalı alışkanlığımız…


  • Yeterli su içmemek

    Gün içinde gerektiği kadar sıvı almadığınızda böbreklerdeki kan akımı azalır ve en sonunda kanda üre başta olmak üzere çeşitli toksinler birikir. Vücuttan atılamayan bu maddeler iç organlara hasar verir. Bu nedenle, böbreklerinizin görevini yapmasına katkı sağlamak ve vücudunuzu zararlı maddelerden arındırmak için günde 2-2.5 litre su içmeniz çok önemli. Ayrıca unutmayın ki susadığınızı hissettiğiniz anda, vücudunuzdaki sıvı yoksunluğu çok daha önceden başlar. Dolayısıyla susamadan su içmeyi alışkanlık haline getirin.


  • Tuzlu yiyeceklere düşkün olmak

    Gıdalarla aldığımız sodyumun yıkılması ve vücuda zararlı etki oluşturmadan atılması, böbreklerimizin diğer bir önemli görevini oluşturur. Tuz, bilindiği gibi sodyumun ana kaynağıdır. Aldığınız sodyumun büyük bir kısmının vücuttan dışarı atılması gerekir. Aşırı tuz tükettiğinizde böbrekler sodyumun atılımı için devamlı çalışır, bu da uzun dönemde böbreklerin ince damarlarında basınç yükselmesine ve böbreklerin idrar süzme fonksiyonunda aksamaya yol açar.


  • Gelişigüzel ağrı kesici kullanmak

    Hafif ağrılar için bile ağrı kesici almak, çoğu insanın sahip olduğu kötü bir alışkanlık. Çünkü birçok ağrı kesicinin ağır yan etkileri vardır ve çeşitli organların yanı sıra bundan böbrekler de zarar görür. Araştırmalar uzun süreli ve toplamda fazla miktarda ağrı kesici kullanılmasının, böbrek dokusunun beslenmesini bozarak böbrek yetmezliğine yol açtığını ortaya koyuyor.


  • Dolu mesaneyle uzun süre beklemek

    Çoğumuzun sahip olduğu bir diğer hatalı alışkanlık da; doğanın çağrısını geciktirmek. Mesanenizi idrarla dolu olarak uzun süre beklettiğinizde, bunun idrar yollarında çeşitli olumsuz etkileri ortaya çıkabilir. Örneğin kısa vadede idrar yapma zorluğu, enfeksiyonlar görülebilirken; uzun vadede ise mesane kasında yıpranma ve zayıflık, idrarı kontrol etmekte zorluk gibi istenmedik durumlar ortaya çıkabilir. Daha ileri düzeylerde ise hidronefroz, yani idrarın böbreklere devamlı geri basıncı sonucunda böbrek yetmezliği gelişebilir, hatta bu durum diyaliz ihtiyacıyla sonuçlanabilir.


  • Aşırı kahve ve çay içmek

    Susadığımızda, bazılarımız suyun yerine şekerli-gazlı içecekler, çay-kahve ve soda gibi sıvıları tercih ederiz. Oysa bu çeşit içeceklerin çoğu kafein ihtiva eder. Kafein de kan basıncını yükseltebilir. Yüksek kan basıncı da böbreklere hasar veren bir zorlanmaya neden olur.


  • Çok fazla protein tüketmek

    Kırmızı et ve diğer hayvansal proteinden zengin gıdaların aşırı tüketimi önceden hasar görmüş böbreklere zarar verir. Aslında proteinden zengin bir beslenme düzeni sağlıklıdır. Yeter ki böbrekleriniz sağlıklı olsun ve başka hastalıklar açısından doktorunuz sizi proteinden kısıtlı bir diyete mecbur bırakmış olmasın. Öte yandan protein ağırlıklı gıdalarla tek yönlü beslenme ile vücutta çeşitli asitler, azot ve benzeri atıklar birikir. Bu maddeler taş oluşumundan nefrite kadar pek çok hastalığa zemin hazırlar.


  • Alkol tüketimini abartmak

    Alkollü içki içtiğimizde kimi zaman uygun olan miktarın sınırlarını göz ardı ederiz. Oysa aşırı alkol alımı böbreklere hasar veren bir alışkanlık. Alkol böbreklerinizi baskı altına alan birçok toksin içerir. Yüksek miktarda ve uzun süreli alkol tüketimi böbrek dokusundaki kanalcıkların beslenmesini bozar, vücuttan sıvı ve yararlı mineralleri kaybettirir ve böbrek yetmezliğine yol açabilir.


  • Sigara içmek

    Günümüz tıbbi bilgileri ışığında emin olunan bir şey varsa, o da sigara içmenin böbrekler de dahil olmak üzere vücudun hemen hemen tüm organlar için zararlı olduğu. Birçok araştırma sigara içmenin böbrek hastalıklarını tetiklediğini ortaya koyuyor.


  • Soğuk algınlığı ve gribi göz ardı etmek

    Soğuk algınlığı ve gribi hafife almak böbrek hasarına sebep olabilen bir alışkanlık. Araştırmalar böbrek hastalığı tanısı konan hastaların önceden bu tip viral hastalıklar sırasında yeterli istirahat etmediklerini ve vücut direncini güçlendiren tedbirleri ihmal ettiklerini gösteriyor.


  • Uykusuz kalmak

    Geceleri siz uyurken, organ ve dokularınız yenilenir. Bu nedenle deliksiz bir uykudan mahrum kalmak, bu yenilenme sürecini sekteye uğratarak böbreklerin ve diğer organların yıpranmasına yol açabilir. Böbreklerimizin vücudumuz için hayati olan faaliyetlerini yerine getirebilmesi için yeterli uyku ve dinlenmenin önemini unutmamak gerekir.