ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Yürüyüş ve koşu

    Yürüyüş ve koşu, yokuş iniş veya çıkış şeklinde yapıldığında iki eklem risk altına girer; yokuş inişte diz kapağı aşınır, çıkışta ise kalça eklemi zorlanır. Bu nedenle merdiven inip çıkmak da ortopedi uzmanları tarafından “egzersiz” olarak önerilmez. Yürüyüş ve koşunun düz zeminde ve uygun ayakkabılarla yapılması önerilir.


  • Futbol

    Günlük tempolarında spora çok fazla zaman ayıramayan birçok kişi, havaların ısınmasıyla birlikte halı sahada futbol oynamaya başlar. Akşam iş çıkışı ya da hafta sonu yapılan bu aktivite, öncesinde ısınma egzersizleri gibi gerekli hazırlıklar yapılmadığı için ayak bileği burkulmaları, diz yaralanmaları, ayak bileğinde bağ zedelenmeleri ile burkulmaya bağlı kırıklar gibi bazı sakatlıklarla sonuçlanabilir. Özellikle 35-45 yaş arasındaki kişilerde sık rastlanan sakatlıklar, aşil tendon yırtıklarıdır. Zeminin uygun olmaması da bu sakatlanmalarda önemli rol oynar. Maça çıkmadan önce yapılan 10-15 dakikalık ısınma hareketleri yeterli de gelmeyebilir. Maçtan önce yarım saatin mutlaka ısınmaya ayrılması ve sadece koşu değil, açma- germe hareketlerinin de yapılması riskleri büyük oranda azaltabilir.


  • Basketbol

    Basketbolda diz ve ayak bileğinin yanı sıra özellikle baş üstü atışlar sonrası omuzda kas grubu yaralanmaları görülüyor. Maç öncesi en az 15 dakika vücudun üst grubunu çalıştıracak germe ve ağırlık çalışmaları öneriliyor.

     


  • Tenis

    Tenis, yaş grubu ilerledikçe en çok tercih edilen açık hava sporlarının başında gelir. Bu spor dalında adale esnekliğinin azalması ve tendon dejenerasyonu nedeniyle el bileği ve dirsekte ödem, aşil tendiniti (aşil tendonunun iltihaplanması) çok sık görülür. Tenis oynamadan önce yapılacak ısınma ve açma germe egzersizleri ile bu tip rahatsızlıklar önlenebilir.


  • Trekking

    Tırmanış yapanlarda düşmeye bağlı kırık ve çıkıklar oluşumları sık görülür. Tırmanış ve iniş sonrası diz kapağı ağrıları ve şişmelere de sıklıkla rastlanır. Çünkü inişlerde yokuş ve merdivende olduğu gibi eğimle orantılı olarak diz kapağına gelen yük 7-9 kat artar. Diz ile ilgili şikayetleri olan kişilere iniş gerektiren sporların yanı sıra bisiklet de önerilmez.


  • Motor sporları

    Son yıllarda daha çok ilgi gören motor yarışlarında çarpma ve düşmelere bağlı oluşan kırıklara çok sık rastlanır. Bu nedenle bu spora özel koruyucu ekipmanların kullanılması hayati önem taşır.


  • Ekstrem sporlar

    Bungee jumping ve yamaç paraşütü gibi son yıllarda daha fazla ilgi görmeye başlayan sporlarda sakatlanmalar sık görülmez ancak yaşanabilen bir sakatlık kişiyi hayat boyu etkileyebilir. Yamaç paraşütünde çakılmalara bağlı boyun darbelerinin tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Bungee jumping’de ise germeye bağlı olarak dizde, kalçada ve belde zorlayıcı gerilmeler oluşabilir.