ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr https://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Bilgisayar karşısında

    Son yıllarda evde veya ofiste bilgisayar başında geçirilen zaman gittikçe artıyor. Buna bağlı olarak ortopedi ve travmatoloji uzmanlarına başvuranların sayısı da ciddi oranda çoğalıyor. Çünkü bilgisayar başında boyun, sırt ve bel bölgesi yani omurganın tamamı etkilenir. Hatalı ve uzun süreli oturmaların sonucunda boyun, sırt ile bel kaslarında ve kemiklerinde bozulmalar en sık karşılaşılan sorunlar arasında yer alır. Yine bilgisayar karşısında uzun süre aynı pozisyonda oturma sonrasında kas zayıflıkları oluşur ve hareketsizlik kilo alımını beraberinde getirir. Bilgisayarın başından kalktığımızda boyun, sırt ve bel bölgesinde oluşan ağrılar günümüzün geri kalan kısmını ağrılı ve mutsuz geçirmemize neden olur.

     

    NE YAPMALI?
    Sırt ve bel bölgenizi destekleyecek uygun bir oturma koltuğu kullanın ve uygun yüksekliğe ayarlayın. Ayrıca saat başı en az 10-15 dakika ayağa kalkarak omurgayı rahatlatacak egzersizler yapın.

     


  • İş yaşamında

    Özellikle ağır kaldırmayı gerektiren işlerde çalışanların bel bölgesi hastalıkları açısından çok dikkatli olmaları gerekir. Bel fıtıkları olarak adlandırılan disk hernileri, bel kaymaları ve ileri yaşlarda bel bölgesindeki sinirlerin geçtiği kanalların daralmasıyla ortaya çıkan dar kanal sendromları (spinal stenoz) bu kişilerin yaşantılarını ciddi ölçüde olumsuz etkiler. Uzun süre oturmayı gerektiren işlerde çalışanların (masabaşı iş yapanlar ve araç kullananlar) ise boyun, sırt ve bel kaslarını kuvvetlendirmeleri gerekir.

     

    NE YAPMALI?
    Kaldırılabilecek ağırlıktan fazlasını kaldırmak için vücudunuzu zorlanmayın, uygun kaldırma pozisyonu kullanın ve düzenli olarak omurga çevresindeki kasları kuvvetlendirecek egzersizler yapın.


  • Spor yaparken

    Omurgaya binen yük miktarını artıran tüm sportif faaliyetler omurganın düşmanı. Boyun, sırt ve bel bölgesi bu durumdan ciddi derecede etkilenir. Özellikle son yıllarda hızla yayılmaya başlayan ekstrem sporlar ile halter, sıçrama ve atlamayı gerektiren sporlar ileri yıllarda omurgada oluşabilecek sorunları artırır.

     

    NE YAPMALI?
    Spor yaparken dikkatli olun ve omurga sağlığını gözetmeyi unutmayın. Yapacağınız yanlış bir hareketin ileride ciddi ve riskli ameliyatlara yol açabileceğini aklınızdan çıkarmayın.
     

     


  • İlkokul çağında

    Omurgayla uğraşan tüm uzmanların üzerinde durdukları en önemli dönem ilkokul çağı. Vücudun büyüdüğü ve geliştiği 7-15 yaşları arasında yetişkinlerin dahi taşımakta zorluk çektiği okul çantalarını çocukların sabah-akşam taşımalarına göz yumulur. Bilimsel olarak ispatlanmış bir veri bulunmamakla birlikte bel kayması (spondilolistezis) ve omurga eğriliklerinin (skolyoz ve kifoz vb.) oluşmasında bu faktörün de yer aldığına dair teoriler bulunur.

     

    NE YAPMALI?
    Çocukların çanta ağırlıklarını mümkün olduğunca azaltın. Tek askılı çantalar, ağırlığı tek omza yüklediği için önerilmez. Çift askılı olduğu kadar askıların dengeli takılması çok önemli.


  • Hamilelik döneminde

    Hamilelik döneminde gerek anne karnındaki bebeğin ve onu besleyen kesenin ağırlığının etkisiyle, gerekse bazı hormonal faktörlerle bel ve sırt bölgesi ciddi derecede yükten etkilenir. Karın büyüdükçe bel, dengeyi kurmak için hafif derece öne doğru eğilir.

    NE YAPMALI? 
    Planlı bir hamilelik düşünüyorsanız hamile kalmadan önceki aylarda ya da hamileliğin erken dönemlerinde uygun bir egzersiz programlarıyla bel ve karın kaslarını güçlendirin. Böylelikle, hamileliğin ileri dönemlerinde yaşanabilecek ağrıları azaltabilirsiniz. Hamilelik sürecinde, size uygun egzersizlere devam ederek kaslarınızı güçlendirmeye devam edebilirsiniz.