ÜYE GİRİŞİ HIZLI RANDEVU & BİLGİ TALEBİ

Alzheimer'lı Hasta Yakınlarına Öneriler

  1. Ana Sayfa
  2. Alzheimer Tedavisi
  3. Alzheimer'lı Hasta Yakınlarına Öneriler
Alzheimer'lı Hasta Yakınlarına Öneriler

Alzheimer hastalığı, bilişsel fonksiyonların kaybına sebep olan ve zamanla ilerleyen bir beyin rahatsızlığıdır.

Kişinin günlük yaşam kalitesi hastalığın başlangıcıyla bozulmaya başlar.Alzheimer hastası çevresiyle iletişim kurmakta ve aktivitelerini yerine getirmekte zorlanır. Çevresi tarafından kişiliğinde ve belleğinde ciddi değişiklikler gözlemlenir. Kişi hastalığın başlamasıyla birlikte anormal davranışlar sergilemeye başlar.

Alzheimer hastalarının uyku ve beslenme döngüleri de ciddi anlamda bozulmaya başlar. Alışveriş yapabilmekte ve para hesabı tutabilmekte zorlanırlar. Ruh halleri çok sık değişmekle birlikte hastada alınganlıklar, depresif davranışlar ve ağlama istekleri gözlemlenir.

Alzheimer hasta yakınları, hastalarıyla iletişim kurarken nelere dikkat etmelidir?

Hastayla iletişim kurarken, hasta yakınları sakin ve nazik bir şekilde konuşmaya dikkat etmelidir. Emir verici bir iletişim tarzından kaçınılmalıdır. Kısa, anlaşılır cümleler kurmaya özen gösterilmelidir.Hastanızla konuşurken "lütfen" kelimesini sıkça kullanmaya özen gösterin.

Hastayla iletişim kurarken herhangi bir konu hakkında iki seçenek sunmak aranızdaki iletişimin daha kolay sağlanmasına yardımcı olacaktır.

Hastaların yaşadığı bellek kayıpları, olayları gerçekdışı anlatmasına, isimleri yanlış hatırlamasın sebep olabilir. Hasta yakınları bu gibi durumlarda hastanın düşüncelerini değiştirmeye çalışmamalıdır. Yanlış düşüncelerin düzeltilemeye çalışılması hastada stres yaratabilir. Bunun yerine hastanın algısına ortak olmak, onu mutlu edebilir.

Alzheimer hasta yakınları saldırganlık, öfke patlamaları, anksiyete nöbetleri gibi zor durumlarla nasıl başa çıkmalıdır?

Zor durumlarla başa çıkarken sakin bir ses tonuyla konuşmaya ve olumlu, güven verici cümleler seçmeye çalışın. Hasta yakınlarının kriz durumlarında öfkeli ya da korkulu davranması krize müdahale sürecini zorlaştıracaktır.

Özellikle saldırganlık ve öfke nöbetleri sırasında hasta yakınları, korku ve kaygı duyduğunu hastaya hissettirmemeye çalışmalıdır. Hasta bunu fark ederse saldırgan davranışları artabilir.

Aynı şekilde hasta yakınlarının öfkelenmesi de hastanın saldırgan davranışlarını tetikler. Bu nedenle sakin, güven verici kelimeler seçerek, olası fiziksel saldırılara karşı arada belli mesafe bırakarak tedbirli yaklaşmak gerekir. Hastaya fiziksel olarak müdahale etmek doğru bir yaklaşım değildir.

Size karşı fiziksel bir saldırganlığı olduğu durumlarda "lütfen, canım acıyor" gibi cümleler kullanabilirsiniz.

Hastanın saldırganca davranmasına neden olan durumları tespit etmeye çalışın. Hastanız sakinleşene kadar odadan çıkmayı deneyebilirsiniz. Dikkatini başka bir yöne çekmeye çalışabilirsiniz .Örneğin; "birlikte kahve içelim mi?" gibi bir seçenek sunabilirsiniz. Kontrolden çıkan durumlarda mutlaka doktorunuzdan yardım isteyin.

Hastanın anksiyete (kaygı-endişe) durumlarında size anlatmaya çalıştığı gerçekdışı düşüncelerini olduğu gibi kabul edin. Sakin bir ses tonuyla, empati yaparak konuşmaya çalışın.

Dikkatini çekebilecek hoşuna giden bir aktiviteye fazla ısrarcı olmadan yönlendirmeye çalışın. Hastanın o anki algılayış şekline ortak olmaya çalıştığınız halde kaygıları çok fazla artıyorsa durumu doktorunuzla paylaşın.