ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr http://www.acibadem.com.tr/hayat
  • İdeal kilonuzu koruyun

    Fazla kilo alımından ve yüksek enerjili diyetlerin tüketiminden kaçının. Vücut ağırlığınız fazla ise uygun bir beslenme rejimi uygulayarak ve fiziksel aktivitenizi arttırarak kilo kontrolünüzü yapabilirsiniz. Bunun için mutlaka doktorunuza danışarak bir beslenme planı ayarlayın. Unutmayın ki diyetler kişiye özeldir. 


  • Yeterli ve dengeli beslenin

    Öğünlerinizde her besin grubundan besinleri tüketmeye çalışın. (Et, yumurta ve kuru baklagil grubu, süt ve süt ürünleri, sebze ve meyve grubu, yağ grubu). Besin seçiminizde çeşitliliğe özen gösterin. Beslenmenizde günlük tükettiğiniz yağ miktarını azaltın ve yemeklerinizi sıvı yağlarla pişirin ve az yağ kullanın. Kaymak, krema, mayonez, kızartılmış besinler vb. çok yağ içeren besinlerin tüketimlerini ve tüketim sıklıklarını azaltın. Trans yağ asitleri içeren margarinleri, cipsleri, kızartılmış besinleri çok sık tüketmemeye özen gösterin. Kullandığınız yağın 1/3’ünün zeytinyağı, 1/3’ünün bitkisel sıvı yağlar (ayçiçek, mısırözü, soya yağı veya kanola yağı) ve 1/3’ünün tereyağı olmasına dikkat edin.


  • Doymuş yağ alımına dikkat edin

    Kalsiyum, fosfor ve B grubu vitaminlerden zengin ve özellikle kolon kanserine karşı koruyucu olan süt ve süt ürünlerine mutlaka diyetinizde yer verin. Ancak yağlı süt, yoğurt, peynir ve etlerin yüksek oranda doymuş yağ içerdiklerini unutmayın. Yüksek yağ alımı bazı kanser (akciğer, rektum, meme ve prostat kanserleri) risklerini artırabilir. Doymuş yağ alımını azaltmak için yarım yağlı süt, yoğurt, az yağlı et ve tavuğu tercih edin.  Günlük 2–3 su bardağı kadar yarım yağlı süt ve yoğurt tüketilebilir.


  • Etleri ızgara yaparak tüketin

    Az yağlı kırmızı eti haftada 2 kez tüketin. Haşlama olarak tüketmeye gayret edin. Tavuk ve hindinin derisi çok yağ içerir bu nedenle derilerini tüketmemeye özen gösterin. Çok yağ içeren ve koruyucu katkı maddeleri içeren salam, sosis, sucuk, pastırma gibi işlenmiş et ürünlerinin tüketimlerini sınırlayın. Yemeklerinizi pişirirken yağı yakmadan besine katın. Et, tavuk, balık vb. yiyecekleri mangal, tütsüleme vb. yöntemlerle ateşe çok yakın tutarak pişirmeyin. Bu şekilde pişirilen etlerde, hem protein ve vitamin kaybı hem de kanser yapıcı bazı maddelerin oluşumu görülür. Bu gruptaki yiyecekleri pişirirken ızgara, haşlama ve fırında pişirme yöntemlerini kullanın.


  • Beslenmenizde tahıl ürünlerine yer verin

    Tahıl grubundaki besinlerin beslenmede bol bol tüketilmesi önerilir. Saflaştırılmamış tahıl ürünleri (buğday, çavdar, tam tahıl unu, bulgur, mısır, yulaf) ve bu tahılların unlarından yapılan ekmek, makarna ve benzeri besinler, kepekli pirinç, kepekli makarna ile kuru baklagiller vitaminler, mineraller ve diyet posası yönünden zengindir. Kepeği alınmış ve saflaştırılmış tahıl ürünlerinde vitamin, mineral, protein ve posa kaybı olmakta ve dolayısıyla besin değeri azalır. Saflaştırılmış beyaz un, beyaz ekmek ve pirinç yerine besin değeri daha yüksek olan kepekli ekmek, tahıllar, kuru baklagilleri tercih edin.


  • Bol sebze ve meyve tüketin

    Beslenmenizde günlük sebze ve meyve tüketimini artırın. Meyve ve sebze tüketimi kansere karşı korunmada çok önemlidir. Meyve sebze tüketimi düşük olanlarda tüketimi az olanlara göre kanser riski yaklaşık 2 kat daha fazladır. Meyve tüketimi özellikle akciğer, yemek borusu, ağız boşluğu, pankreas, mide, kolon, rektum, mesane ve gırtlak kanserlerine karşı koruyucudur. Her gün çiğ sebzeler ve salatalar ile sebze yemeklerinden 2-4 porsiyon, meyvelerden 3-4 porsiyon tüketilebilir..


  • Yemeklerinizde sebze, baharat ve ot kullanın

     Yemeklerinizi pişirirken soğan, sarımsak, nane, maydanoz, biberiye, zencefil, zerdeçal, fesleğen, kimyon, rezene vb. lezzet verici ve aromatik, antikanserojen özellikli sebzeleri, baharatları ve otları sık sık kullanın. Sarımsak, soğan, pırasa vb. besinlerde bulunan allilik sülfitler bağışıklık sistemini güçlendirir, kanserojenlerin atılımını artırır, tümör hücre çoğalmasını baskılayan enzimleri uyarır, serum kolesterol seviyelerini azaltır ve kan basıncının kontrolüne yardımcı olur. Ayrıca araştırmalar bunların yanı sıra, midede ülsere yol açan Hipiloriyi öldürdüğü ve özellikle mide kanseri olmak üzere tüm kanserlere karşı koruyucu olduğunu gösteriyor.


  • Sofranızda fazla tuz kullanmamaya özen gösterin

    Çok tuz kullanımı ve tuzlu besinlerin tüketimi mide kanseri riskini artırabilir. Çok tuzlu besinler, salamuralar, turşular vb. çok tuz içeren besinlerin sık ve çok tüketimlerinden kaçının. Yemeklerinizi çok tuzlu yapmayın ve sofrada tuz kullanmayın. Yemeklerinizi pişirirken kekik, kimyon, nane, kırmızı biber, soğan, sarımsak, maydanoz gibi aromatik besinleri kullanarak tuz kullanımını azaltabilirsiniz. Besin maddelerini tuzlayıp saklamak yerine dondurarak saklama yöntemini tercih edin.


  • Sıvı tüketiminizi artırın

    Günlük 1,5-2 litre kadar su ve sıvı tüketin. İçme suyu olarak temiz su kaynaklarını kullanın. Aldığınız sıvılar, su, meyve suyu, çay, bitki çayları (ıhlamur, adaçayı, yeşil çay, kuşburnu vb.), komposto ve hoşaflar, ayran olabilir. Kefir, probiyotik süt ve yoğurtlar yararlı bakterileri içerirler, bağışıklık sistemini güçlendirir, hastalık yapıcı mikroorganizmaların yerleşimini önleyen antikanserojen besinlerdir. Beslenmenizde günlük olarak 1 su bardağı kadar tüketebilirsiniz.


  • Günlük şeker alımınızı sınırlandırın

    Fazla şeker ve tatlı tüketmek bazı kanser risklerini artırmaktadır. Tatlı seçiminde meyveli veya sütlü tatlıları tercih edin. Taze meyveler veya kuru meyveleri de tatlı yerine tüketmeniz sağlıklı bir seçimtir. Hamur işi tatlıları, kızartılmış ve şerbetli tatlıların tüketim sıklığını ve porsiyon miktarını azaltın. Böylelikle günlük aldığınız şeker, yağ ve enerji miktarını azaltabilirsiniz. Şeker alımını azaltmak için yapay tatlandırıcı kullanmayın. Yapay tatlandırıcı kullanmak yerine şeker alımınızı kısıtlayın.


  • Alkol ve sigarayı bırakmaya çalışın

    Alkol tüketme alışkanlığınız varsa haftada 1–2 defadan çok alkol almayın. Araştırmalar alkollü içkilerin bazı kanser risklerini artırdığını ortaya koymaktadır. Sigara içmek de başta akciğer, soluk borusu kanserleri olmak üzere birçok kanser sıklığını artırmaktadır. Sigara kullanıyorsanız ilk önce azaltmaya sonra da tamamen bırakmaya çalışın.


  • Posalı besinler tüketin

    Diyet lifi (posa) alımınızı artırmak için, kuru baklagiller, saflaştırılmamış tahıllar, kepekli ekmek, sebze, meyve gibi lif içeriği yüksek olan besinlere günlük beslenme programınızda mutlaka yer verin. Kabuğu ile yenilebilen sebze ve meyvelerin kabuklarını soymayın. Diyet posası kolon ve rektum kanserlerine karşı koruyucudur, kabızlığı, kan kolesterolünü ve kan yağlarının yükselmesini önler. Bunun yanı sıra liften zengin besinler, glisemik indeksi daha düşük olduğu için kan şekerini yavaş yükselten ve şeker hastalığı riskini azaltan besinlerdir.