ACIBADEM HAYAT www.acibadem.com.tr http://www.acibadem.com.tr/hayat
  • Önce ruh sağlığınız

    Kış aylarında enerji azlığı, uykusuzluk, hüzün hali, cinsel istekte azalma, çalışma güçlüğü ve kişilerarası ilişkilerde güçlük çekme gibi sorunlar kişide kış depresyonu olarak tezahür eder. Sıklıkla 20-30 yaş arası kadınlarda, erkeklere göre 4-5 kat fazla görülen mevsimsel depresyon, kendini daha çok fiziksel belirtilerle gösterir. Bu dönemi daha kolay geçirmek için hayat düzeninizi tekrar gözden geçirin, yaşamınıza yeni aktiviteler ekleyin, açık ortamlarda daha fazla vakit geçirin ve depresif düşüncelerinizle başaçıkmakta zorlanıyorsanız bir uzmandan destek alın.


  • Sağlık probleminiz yoksa biraz çikolata

    Kış aylarında çeşitli hormonal değişikliklere bağlı olarak iştahın artması kilo artışı riskini de beraberinde getirir. Bu dönemi kilo almadan ve bedenle barışık geçirmek için sık beslenerek aşırı yeme ihtiyacının ve tatlı isteğinin bastırılması ve gece uyumadan en az 2 saat önce yemek yemenin kesilmesi gerekir. Tatlı ihtiyacı söz konusu olduğunda, tercihin her zaman sütlü tatlılardan ve dondurmadan yana yapılması daha sağlıklıdır. Sağlık açısından bir risk yoksa aşırıya kaçmadan yenilecek bitter çikolata hem tatlı ihtiyacını giderir, hem de kolesterol seviyesinin düşmesine destek olur.


  • Bol su

    Havalar soğudukça daha az su içilir. Ancak hem cilt sağlığı hem de bağışıklık sisteminin güçlü olması için günde yaklaşık 2 litre su tüketmek gerekir. Bağışıklık sistemi deyince akla gelen bir başka önemli grup ise antioksidanlar ve vitaminlerdir. Bu aylarda özellikle A, C ve E vitaminleri ile selenyum mineralinden zengin beslenin; soğan, sarımsak, brokoli ve Brüksel lahanası olmak üzere tüm yeşil yapraklı kış sebzelerine ve meyvelerine günlük beslenmenize yer verin.


  • Proteinsiz kalmayın

    Sağlıklı bir beden ve cildin vazgeçilmezi olan proteini uygun kaynaklardan almak önemlidir. Yumurta en kaliteli protein deposudur, sarısı da iyi kolesterol içerir; kolesterolü olmayanların her gün, kolesterol sorunu yaşayanların ise haftada iki kez bir yumurta tüketmesi idealdir. Demir, A vitamini, çinko ve karotenlerden de zengin olan yumurtayı 8-12 dakika haşlayarak tüketmek en sağlıklı seçenektir. Kışın çeşitlenen ve bollaşan balık da sağlıklı bir protein kaynağıdır. Somon, uskumru, sardalya başta olmak üzere tüm balıkları fırında ya da ızgarada pişirerek yemek ya da balık çorbası olarak tüketmek de bağışıklık sistemini güçlendirir.


  • Üç ana öğünü asla atlamayın

    Günlük beslenme düzeninde üç ana öğünü asla atlamayın, ihtiyaç halinde ara öğünlerle destekleyin. Ara öğünlerde meyve tüketimini abartmayın. Büyük boy bir mandalina, orta boy bir portakal ya da bir elmanın yanında bir avuç ceviz, badem ve fındık ideal ara öğün besinleridir. Meyveleri süt, yoğurt ve peynir gibi proteinlerle tüketerek de ara öğünleri destekleyebilirsiniz.


  • İçinizi ısıtın ama aşırıya kaçmadan

    Soğuk kış günlerinde içimizi en çok ısıtan çay ve kahve olur ancak tüketim miktarı doğru ayarlanmadığı takdirde bu keyif zararlı hale gelebilir. İçeriğinde antioksidan bulunan ve metabolizmayı hızlandıran filtre kahveyi günde 2-3 fincan, açık çayı ise 5-6 bardakla sınırlamak idealdir. Yüksek tansiyon hastası olmayanların günde iki fincan yeşil çay içerek bel bölgesi yağları ile savaşması mümkündür. Soğuk algınlığı ile mücadele içinse ekinezya çayı veya zencefilli yeşil çay içilebilir. Çaylarınıza çubuk tarçın eklemek ise kan şekerinizi dengelemeye yardımcı olur.


  • Sebzeleri çok, yağı az tüketin

    Kış sebzelerini çeşitlendirerek sık sık tüketmek bağışıklık sistemini güçlendirir ancak aşırı yağlı yemekler kilo artışına neden olduğu için tam tersi etki yapar. Zeytinyağı dahil olmak üzere yemek pişirirken yağ kullanımını azaltın, et yemeklerine hiç yağ koymayabilirsiniz ve sebze yemeklerini düdüklü tencerede pişirip, yağını daha sonra ekleyebilirsiniz. Meyvelerin posasından faydalanabilmek için de bütün halinde yemeniz idealdir.


  • Günde 100 mg C vitamininizi eksik etmeyin

    C vitamini deyince yılların alışkanlığı ile akla ilk gelen portakal olsa da asıl kaynağı kividir. Günde bir kivi yemek, günlük C vitamini ihtiyacını karşılamaya yeter. Üstelik çok şekerli olmayan bu meyve, kilo artışı riski de yaratmaz. Bunun yanı sıra portakal, mandalina, limon ve greyfurt gibi turunçgilleri de tüketmeye özen gösterin.


  • Cildinize iyi bakın

    Yazın güneş ışınları, klor, tuzlu su ve güneşten koruyucu kremler gibi birçok şeye maruz kalan cildin donuk ve mat görünmemesi için düzenli olarak arındırıcı maddelerle temizlenmesi önem taşır. Haftada 1-2 gün fiziksel peeling yapılabilir. Derideki lekeleri gidermek, kırışıklık ve yaşlanmayla savaşmak, akne izlerini silmek ve geniş gözenekleri daraltmak için lazer tedavilerinden yardım alınabilir. Uzun süre güneş ışınlarına maruz kalınması deri kanserleri oluşması için en önemli faktörlerden biridir. Bu nedenle benlere de dikkat etmek gerekir. Cildin kurumasını engellemek için, özelliklerine uygun nemlendirici kremler kullanabilirsiniz.


Etiketler: sağlıklı yaşam