Gerilim Tipi Baş Ağrısı

Gerilim tipi baş ağrısının genellikle stresten dolayı oluştuğu düşünülür, fakat stres sadece ağrıyı tetikleyen faktörlerdendir. Gerilim tipi baş ağrısında, başın etrafında bir bant varmışçasına basınç hissine sebep olur. Gerilim tipi en sık görülen tiptir ve nedenleri henüz bilinmemektedir.

Bu tarz baş ağrısını yönetebilmek için;

Kişinin sağlıklı alışkanlıklar kazanması, sadece gerektiği durumlarda ilaç kullanması, ilaçsız baş ağrısı ile başa çıkması ve stresi iyi yönetebilmesi gereklidir.

Gerilim Tipi Baş Ağrısı Belirtileri

Gerilim tipi baş ağrılarının başlıca belirtileri arasında;

Kafada doluluk hissi ile birlikte baş ağrısı, alında veya şakaklarda meydana gelen basınç hissi, kafa derisi, boyun ve omuz kaslarında hassasiyet durumu bulunur.

Epizodik ve kronik olarak gerilim tip baş ağrısı iki ana kategoriye ayrılır;

Episodik gerilim baş ağrısı

Episodik gerilim baş ağrısı, 30 dakika ila bir hafta arasında değişiklik gösterebilir. Sık epizodik gerilim baş ağrısı üç ay süreyle ayda 15 günden az olarak ortaya çıkar. Sık yaşanan epizodik gerilim baş ağrısı, kronik hale gelebilir.

Kronik gerilim baş ağrısı

Ağrı saatler sürebilir veya sürekli olarak devam edebilir. Baş ağrısı üç ay boyunca ayda 15 ya da daha fazla günde ortaya çıkarsa kronik gerilim bağ ağrısı olarak kabul edilir.

Gerilim ve Migren Baş Ağrısı Ayrımı

Bazen gerilim tipi baş ağrısını migrenden ayırt etmek zor olabilir. Bazı kişilerde hem migren, hem gerilim tip baş ağrısı bir arada görülebilir.

Gerilim baş ağrısında, migrendeki gibi mide bulantısı, kusma ve görme bozuklukları bulunmaz. Fiziksel yapılan aktiviteler genellikle migreni daha da kötüleştirmesine rağmen, gerilim baş ağrısında ağrıya etkisi olmadığı gibi iyi gelebilir. Migren ile benzer özellik olarak, ışığa ve ses hassasiyet meydana gelebilir fakat bu migrendeki kadar şiddetli yaşanmaz.

Ne zaman nöroloji uzmanı ile görüşmelisiniz?

Gerilim baş ağrısı hayat kalitenizi düşürebilir. Bu durumda haftada iki veya daha fazla gün baş ağrısı için ilaç almanız gerekiyorsa, bir nöroloji uzmanına görünmelisiniz.

Ne zaman acil yardım isteyin?

Ani şiddetli bir baş ağrısı, ateş, boyun tutulması, kafa karışıklığı, halsizlik, çift görme, uyuşma hissi ya da konuşma güçlüğü birlikte baş ağrısı kötüleşirse ve özellikle bir kafa travması sonrasında gelişen bir ağrı ise en kısa sürede doktorunuzla irtibata geçiniz.

Gerilim baş ağrısının nedeni bilinmemektedir. Artan duygusal gerginlik ya da stres sonucu, yüz, boyun ve kafa derisi kaslarının kasılmalarından kaynaklanabildiği düşünülmektedir. Ancak bazı araştırmalar da kas kasılmasını belirgin bir neden olarak göstermemektedir.

En yaygın teori olarak, gerilim baş ağrısı olan kişilerde ağrıya artan bir duyarlılık olduğudur. Artan kas hassasiyeti, kaslarda gerginlik sık görülen bir belirtiler arasındadır. Bu durumun hassaslaşan ağrı yollarından kaynaklanabileceği düşünülmektedir.

Gerilim baş ağrısı, çok yaygın olarak görüldüğü için, iş verimliliği ve genel yaşam kalitesi üzerindeki etkileri önemlidir. Sık ağrılar hayat kalitenizi ciddi oranda etkileyerek günlük aktiviteleri yapmakta veya sürdürmekte sizi isteksiz hale getirebilir.

Tanı

Eğer kronik veya tekrarlayan baş ağrılarınız varsa, görüşme ve nörolojik muayene sonrasında doktorunuz baş ağrılarınızın olası nedenini belirleyebilir:

Doktorunuz ağrı tarifinden baş ağrısı hakkında çok şey öğrenebilir. Bu ayrıntıları dahil ettiğinizden emin olun.

Ağrı karakteristikleri hastalığın tanısında önemli rol oynar. Örneğin; ağrınız zonklama şeklinde mi? Sürekli veya sabit mi? Keskin veya bıçaklama gibi mi?

Ağrı şiddeti: Baş ağrısı şiddetini anlamada en iyi göstergelerden biri, ağrı varken çalışmanızın ne kadar mümkün olduğudur. İşinizi yapabiliyor musunuz? Baş ağrısı uykudan uyandırıyor mu veya uykuya dalmanızı engelliyor mu?

Ağrının yeri: Başınızın sadece bir tarafında mı, yoksa tüm başınızın üzerinde mi ağrı hissediyorsunuz? Ağrı sadece alnınızda ya da gözlerinizin arkasında mı?

Görüntüleme testleri

Eğer gerilim tip baş ağrısı dışında, ikincil baş ağrısını düşündüren özellikte bir baş ağrınız varsa ya da nörolojik muayenenizde bozukluk bulunursa, doktorunuz olası diğer ciddi nedenleri ekarte etmek için birtakım testler isteyebilir.

Bu testler;

  • Manyetik rezonans görüntüleme (MRG)
  • Bilgisayarlı tomografi (BT)
  • Elektroensefalografi (EEG)
  • Kan biyokimyası

Gerilim Tipi Baş Ağrısı Tedavisi

Birçok insan tıbbi yardım almadan ağrıyı kendi kendine tedavi etmeye çalışıyor, fakat bu durumda kontrolsüz ilaç kullanımından kaynaklanan istenmeyen sonuçlar doğabilmektedir.

Akut ağrı için kullanılan ilaçlar;

Reçeteli ve reçetesiz alınabilen ağrı kesici ilaçlar ağrıyı azaltmak için kullanılabilir.

Yaşam tarzı değişiklikleri

Gerilim baş ağrısını rahatlatmak için bazen tüm ihtiyacınız dinlenmek, buz paketleri ile soğuk uygulama veya uzun, sıcak bir duş olabilir. İlaç kullanmadan önce çeşitli yöntemler denemek, kronik gerilim baş ağrısının şiddetini ve sıklığını azaltmada yardımcı olabilir. Aşağıdakilerden bazılarını deneyebilirsiniz:

Stres düzeyinizi yönetin: Stresi azaltmak için yoğun dönemlerinizi önceden planlamak ve organize etmek çok iyi bir seçenektir. Başka bir önemli nokta da bu dönemlerde kısa da olsa dinlenmek için kendinize zaman yaratmaktır. Eğer ön görülebilir, stres yaratabilen bir durumla karşılaşırsanız, başvurabileceğiniz diğer seçenekler üzerine yoğunlaşmalısınız.

Sıcak veya soğuk uygulama (hangisini tercih ederseniz): Ağrıyan kasa sıcak veya soğuk uygulanma ile gerilim baş ağrısında rahatlama sağlayabilir. Düşük sıcaklıkta bir ısıtma yastığı, bir sıcak su şişesi ile sıcak kompres veya sıcak bir havlu kullanabilirsiniz. Sıcak bir duş da yardımcı olabilir. Soğuk uygulamada, cildinizi korumak için buzu bir beze sarın veya hazır buz paketlerini, dondurulmuş sebze paketlerini kullanabilirsiniz.

Duruşunuzu düzeltin: İyi bir duruş kaslarınızın doğru kasılmasına ve gerilmesine yardımcı olur. Ayakta iken, omuzlarınızı geride ve baş seviyenizde tutun. Karın ve kalçayı içe çekin. Otururken de, uyluk yere paralel olacak şekilde ve başınızın dik olduğundan emin olun.

Başa çıkma ve destek

Kronik ağrı ile yaşamak zor olabilir. Kronik ağrı sizi daha endişeli ya da karamsar yapabilir. İlişkilerinizi, verimliliğinizi ve yaşam kalitenizi ciddi oranda etkileyebilir.

Bilişsel davranışçı terapi stresi yönetmeyi öğrenmekte yardımcı olabilir ve baş ağrısı sıklığını ve şiddetini azaltmada etkili olabilir.

Diğer rahatlama teknikleri: Derin nefes alma, yoga, meditasyon ve kas gevşemesine yardımcı benzeri yöntemlerle, vücudunuzun dinlenmesini sağlayabilirsiniz. Bu konuda yardımcı kitapları okuyarak veya kasetlerden dinleyerek gevşeme tekniklerini öğrenebilirsiniz.

Stres yönetimi tekniklerini öğrenmek ve doğru uygulamak, ilaç kullanımını azaltmada da tek başına en etkili seçenek olabilir.

Sağlıklı bir yaşam baş ağrılarınızı önlemek için en etkin yöntemdir:

  • Yeterli ve düzenli uyuyun, ne çok ne az
  • Sigara içmeyin
  • Düzenli egzersiz yapın
  • Düzenli, dengeli öğünler yiyin
  • Bolca su için
  • Aşırı alkol, kafein ve şeker kullanmayın

×
Acıbadem Migren Tedavi Merkezi
Acıbadem
BEDAVA - Google Play
GÖSTER