Acıbadem Omurga Sağlığı Merkezi

Basın

Doğru yatak ve yastık seçmeyi bilmiyoruz!

Omurga ve bel sağlığını genç yaşlarımızdan itibaren korumamız gerekiyor. Bu konudaki yetersiz bilgilenme, sigara alışkanlığı, duruş ve oturuş bozuklukları, hareketsiz yaşam tarzı gibi nedenlerle oluşan bel ağrıları günlük yaşamı zorlaştırıyor.

Omurga rahatsızlıkları, bel ağrıları, bel fıtıkları, bel kaymaları ve dejenere omurga hastalıklarıyla ilgili tüm merak ettiklerimizi Acıbadem Maslak Hastanesi Omurga Sağlığı Merkezi Sorumlusu Prof. Dr. Serdar Özgen'e sorduk.

Bilinçli Olmak Şart

Prof. Dr. Serdar Özgen, tüm bel ağrıları içinde yüzde 3-5'inin bel fıtığından kaynaklandığını, yüzde 95'inin sebebinin bel fıtığı olmadığını söyledi. Ağrılarımızı artıran faktörlerin başında yaklaşık 7-8 saati geçirdiğimiz yatağımızın ve yastığımızın doğru seçilmemiş olması önemli rol oynuyor. Yatak ve yastık seçiminin ülkemizde bilinçli bir şekilde yapılamadığını belirten Prof. Dr. Serdar Özgen, bu seçimin insanların yatış şeklinde göre yapılmasının önemini vurguladı. İnsanların yüzde 30'u sırtüstü, yüzde 65'i yan, yüzde 5'i yüz üstü yattığını belirten Prof. Özgen, yatak ve yastık seçimi konusunda şunlara dikkat edilmesini önerdi.

Sırt Üstü Yatıyorsanız

Genelde sırtüstü yatıyorsanız boyun eğriliğini oluşturacak küçük bir yastık almak zorundasınız. Eğer yan yatıyorsanız boyun eğriliğini oluşturacak bir yastığın faydası yoktur. Buradaki amaç boyundaki omuzla boyun arasını dolduracak ve omurgayı düz bir aksta tutacak bir yastık seçmek zorunluluğudur.

Yüzüstü yatanlar ise daha ince, kuş tüyü 5 cm kalınlığında bir yastık alırsa daha iyi.

Yatak seçerken kişinin kilosu, baseni, omuz genişliğinin yanı sıra yaşı da önemlidir. Çünkü 20- 40 yaş arasında daha çok yarı ortopedik, yarı sertlikte yataklar tercih edilmelidir.

Omurganın doğal eğrilikleri yaşlandıkça farklılaşır. Omurga öne doğru eğilir. Bu nedenle 50-60 yaş üstü kişilerin vücut şeklini alan yataklar alması lazımdır.

Fıtık ve fıtık başlangıcı

Omurgamızda belirli bir düzende bulunan ve omurlar arasında yastıkçık görevi yapan disklerin su tutma yeteneği var. Bu özellik sayesinde elastik hale gelen diskler tüm vücudun yükünü emerek omurgaya hareket imkanı sağlar. Geçirilmiş travmalar, aşırı zorlamalar, genetik ve omurganın yapısal faktörleri, yaşlanma, çeşitli çevresel faktörler diskin su tutma özelliğini kaybettirebilir. Diskler, su tutma özelliğini yitirince elastikiyetini, kalitesini ve fonksiyonunu kaybeder. Üstüne binen yükü taşıyamamaya başlar. Bu da MR'da siyahlaşmış hafif taşan bir görünümle ortaya çıkabilir. Bu duruma halk arasında fıtık veya fıtık başlangıcı olarak adlandırılmaktadır.

Bel ağrısı olanların sigara kullanmaması öneriliyor

Omurgadaki disklerin daman yoktur. Diskler komşu kemikteki maddelerin damar yapısından sızmasıyla beslenir. İçilen sigara bu geçiş işlemini bozduğundan dejenere disk hastalığına sebep olur. Bu nedenle bel ağrısı olanların tüm sağlıklı insanların diskin kalitesini bozmaması için sigarayı kullanmaması öneriliyor. Üstelik sigaranın cerrahi tedavi sonrası kemik kaynamasını engellediği biliniyor. Özgen, dejenere disk hastalığında diskin elastikiyetini kaybetmesi sonucunda, üzerine binen yükü iyi taşıyamadığı için ani yük artışlarında kıkırdak ve jölemsi dokunun hapsolduğu yerden dışarı çıkarak gerçek bel fıtıklarına neden olduğunu söylüyor. Dejenerasyon, yürümeye başladıktan itibaren oluşur. Ancak MR bulgularıyla değerlendirildiğinde 30'lu yaşlardan sonra daha sık görüldüğü bilinmektedir.

Neler Yapılmalı?

• Ergonomik şartların değiştirilmesi gerekiyor, omurgaya uygun çalışma şartları yaratılmalı.
• Otururken kişinin mutlaka sırtını yaslaması gerekiyor.
• Bel boşluğuna uygun, çukura girecek küçük yastıklar kullanılmalı.
• Otururken sağa sola eğilmeyeceksiniz, eğilirseniz basınç 300-350 ye çıkıyor.
• Öne eğilmiş durumda -yüz yıkarken- sağa sola eğilmek yanlış. Çünkü bu hareket disk içi basıncı artırıyor, omurganın balansını bozuyor.
• Omurgada eğrilmeler olduğu takdirde, kasılmalar ve dolayısıyla boyun, bel ve sırt ağrıları artıyor.
• Sağlıklı beslenme, dinamik yaşam ve düzenli egzersiz unutulmamalı. (Güneş, 25.05.2011)

Site Haritası

İletişim Formu

ACIBADEM, iletişim formlarının kullanımı sırasında talep ettiği bu kişisel bilgileri, site kullanıcılarıyla iletişime geçmek amacıyla kullanabilir. Kullanıcılar bu sözleşme ile kendileri ile kurulacak her türlü iletişime (arama, sms, e-posta vb.) onay vermiş sayılır. Gönderilecek e-postaları almak istemezseniz, dilediğiniz zaman gönderdiğimiz e-postaların alt kısmında bulunan "E-posta listemizden çıkmak için tıklayınız" linkine tıklayarak e-posta üyeliğinden tek tıkla, kolayca çıkabilirsiniz.

Kullanım koşullarını kabul ediyorum.

Tel: +90 212 304 48 38

YUKARI