Daha iyi bir deneyim için konum izni vermelisiniz.
TR

Genel Tanıtım

Sigarayı Bırakmak

Yaprakları sigara yapımında kullanılan bir yıllık otsu bitki türü olan tütün aynı zamanda bir katildir. Sigara içen veya diğer tütün türlerini kullanan bireylerin, tütün kullanmayanlara göre herhangi bir hastalığa yakalanmanın yanı sıra daha erken ölme riski her zaman daha yüksektir.

Bireyler sigarayı bırakmanın ne kadar zor olabileceği konusunda endişelenmelidir, çünkü tütün ürünleri içinde bulunan nikotin maddesi bağımlılık yapan bir maddedir. Sigarayı bırakmak, özellikle de yardım almadan bırakmak zor görünebilir. Yapılan araştırmalar birçok kişinin sigarayı ilk denemelerinde bırakamadığını göstermektedir. Ancak azim göstererek sigarayı bırakmak ve daha sağlıklı, keyifli ve uzun bir hayat yaşamak mümkündür. 

Sigarayı bırakmak için atılması gereken ilk adım, kişinin kendisinin sigarayı bırakmaya karar vermesi ve bunun için kendisine bir bırakma tarihi belirlemesidir. Sigarayı başarıyla bırakabilmek için kişilere yardımcı olabilecek çok sayıda kaynak mevcuttur.

Sigarayı bırakmaya karar veren bir kişi kendisine bir sigarayı bırakma eylem planı haritası çıkarmalı, ve ilk adımı destek almak olarak belirlemelidir. Bu destek bireyin ailesinden, arkadaşlarından, doktorundan,   başvurabileceği bir danışmandan, bir destek grubundan veya Sağlık Bakanlığı’nın 171 Sigarayı Bırakma Danışma Hattından gelebilir. Bireyin sigarayı bırakması için doktor tarafından kendisine önerilebilecek çeşitli ilaç türleri de mevcuttur.

Sigarayı bırakma eylem planındaki bir başka önemli adım ise kişinin karşısına çıkacak zorluklar için planlama yapmasıdır. Birey sigarayı bırakma planına kaçınmak isteyeceği sigara içmeye izin veren yüksek riskli yerlerin bir listesini yapabilir ve onlar yerine alışveriş merkezi, müze veya sinema salonu gibi sigara içilmesine izin verilmeyen yerlere yönelmeyi tercih edebilir.

Dumansız yaşamak, daha sağlıklı ve muhtemelen daha uzun bir yaşam sürmek için önemli bir fırsattır. Dumansız yaşamak hem daha fazla fiziksel dayanıklılık, hem de çeşitli tat ve kokuları daha iyi takdir edebilme yeteneğini geri kazanmak sayesinde daha iyi bir yaşam kalitesi anlamına da gelebilir. Ancak dumansız yaşamak, stressiz yaşamak anlamına gelmez. Yapılan araştırmalar sigarayı bırakanlar arasında, stresin yeniden sigaraya başlamanın bir nedeni olarak görüldüğüne işaret etmektedir. Bu sebeple bireyler stresle başa çıkmak için nikotin kullanmak yerine, alternatif yol ve yöntemler öğrenmelidir. Kişi proaktif bir şekilde kendisine uygun stres yönetimi teknikleri hakkında daha fazla bilgi elde etmeyi hedeflemelidir. Birey stres yönetimi hakkında daha fazla bilgiyi çevrimiçi kaynaklardan, doktorundan veya psikologlardan elde edebilir. 

Tütün Arzusuna Direnmenin 11 Yolu 

Tütün arzusu, sigarayı bırakmak isteyen bireyleri fiziken ve ruhen yıpratabilir. Tütün isteğini azaltmak ve bağımlılığına direnmek için kişiye faydası olacak birkaç ipucu mevcuttur.

1. Unutmayın ve Direnin

Çoğu tütün kullanıcısı için tütün arzusu veya sigara içme dürtüsü çok güçlü olabilir, ancak kişi bu dürtülerden daha güçlüdür. Birey tütün kullanma dürtüsü duyduğunda, ne kadar yoğun olsa dahi, bu dürtünün muhtemelen 5 ila 10 dakika içinde geçeceğini hatırlamalıdır. Birey tütün kullanma arzusuna her direnişinde hem tütün kullanımını sonsuza dek durdurmaya bir adım daha yaklaşmış olur, hem de bir sonraki direniş dönemi daha da kolaylaşır. Birey bu direnme süresi boyunca normalde sigara içmesinin mümkün olmadığı bir kısa süreli işe başlayarak dikkatini tütün kullanma dürtüsünden başka bir yöne çekebilir.

2. Nikotin Replasman Tedavisinden Faydalanın

Birey doktoruna nikotin replasman tedavisi hakkında danışabilir. Yaygın olarak kullanılan nikotin replasman seçenekleri arasında sakız, pastil veya bant halinde bulunan reçetesiz nikoting gibi seçenekler bulunur.

Nikotin sakızı ve pastiller gibi kısa etkili nikotin replasman tedavileri bireyin yoğun nikotin tüketme isteğinin üstesinden gelmesine yardımcı olabilir. Bu kısa etkili tedavilerin, uzun etkili nikotin bantları veya doktor tarafından tavsiye edilmiş nikotin içermeyen ilaçlardan biriyle kombinasyon halinde kullanılması normal şartlar altında güvenlidir.

Son zamanlarda geleneksel sigara içme yöntemlerine alternatif olarak sunulan elektronik sigaraların sigara bırakmadaki etkinliğini ve bu cihazların uzun vadeli güvenliği henüz yapılan araştırmalar tarafından kesinlikle doğrulanmamıştır.

3. Tetiklerden Kaçının

Tütün kullanma isteğinin kişinin normalde tütün kullandığı eğlence mekânlarında, iş arasında, kendisini stresli hissettiğinde veya kahve yudumlarken güçlü bir şekilde ortaya çıkması, yani tetiklenmesi muhtemeldir. Birey kendisini tetikleyecek durumları belirlemeli ve bunlardan tamamen kaçınmak veya tütün kullanmadan üstesinden gelmek için bir plan yapmalıdır. 

Kişi kendisini tekrar sigara içmeye hazır tutmamalıdır. Örneğin normalde telefonda konuşurken sigara içmeye alışmış bir birey, telefon ile konuştuğunda yakınında bir sigara paketi bulundurmak yerine karalamalar yapmak için bir kalem ve kağıt bulundurabilir.

4. Sigara İçilmeyen Yerlerden Ve Yasaklarından Faydalanın

Eğer birey kendisini tütün kullanma arzusuna teslim olacakmış gibi hissediyorsa, bu dürtünün geçmesi için kendisine en az on dakika kazandıracak şekilde sigara içmenin yasak olduğu, halka açık ve dumansız bir mekana geçebilir. Bu basit numaralar tütün kullanma dürtüsünü bastırmak için yeterli olabilir.

5. Bir şeyler Çiğneyin

Tütün kullanma arzusuyla savaşmak için ağzınıza bir meşgale sağlayın. Örneğin şekersiz sakız çiğnemek, akide şekeri almak veya havuç, fındık ya da ayçiçeği çekirdeği gibi çiğnemeyi gerektiren ve sağlıklı bir şeyleri tüketmek bireye vakit kazandırabilir.

6. “Sadece Bir Tane”  Yalanından Kaçının.

Birey aniden beliren tütün kullanma arzusunu tatmin etmek için sadece bir sigara içme cazibesine kapılabilir. Ancak yapılan araştırmalar tek sigara ile durabileceğine inanan bireylerin çoğunlukla sadece kendilerini kandırdıklarını göstermektedir. Çoğu durumda içilen ilk “sadece bir tane” sigarası ikinciye ve yeniden sigara kullanımının başlamasına yol açar.

7. Egzersiz Yapın

Egzersiz ve benzeri fiziksel aktiviteler hem bireyin dikkatini tütün kullanma isteğinden uzaklaştırmasına ve hem de bu isteğin yoğunluğunu azaltmasına yardımcı olabilir. Bir kaç defa merdivenlerden aşağı yukarı hızla ve dikkatlice çıkıp inmek gibi kısa süreli fiziksel aktivite patlamaları bile tütün kullanma arzusunu ortadan kaldırabilir. Daha uzun serbest zamanı olan bireyler yürüyüş ya da koşu yapmak için dışarı çıkabilir.

Evde veya ofiste sıkışıp kalan bireyler mekik, şınav, yoga ısınma hareketleri ya da yerinde koşma gibi fiziksel egzersizleri deneyebilir. Eğer fiziksel aktivite bireyin ilgisini çekmiyorsa örgü ya da dikiş işi, ahşap işleri, boyama, her iki elinde kullanılmasını gerektiren bilgisayar ya da telefon oyunlarını oynama veya günlük tutmak gibi dikkat toplayıcı yöntemler de bireye yardımcı olabilir. Birey elektrik süpürgesiyle kısa süreli bir temizlik yapabilir, veya evrakları dosyalama gibi dikkati başka yöne çekebilecek işlere odaklanabilir.

8. Rahatlama Tekniklerini Uygulayın

Sigara, birey için stresle baş etmenin bir yolu olabilir. Bunun yanı sıra tütün arzusuna direnmek kendi başına bir stres kaynağı olabilir. Derin nefes egzersizleri, kas gevşetme, yoga, masaj veya sakinleştirici müzik dinleme gibi gevşeme tekniklerini uygulayarak sigara kullanmadan stresten uzaklaşmak mümkün olabilir.

9. Takviye Güçleri Çağırın.

Birey tütün kullanma arzusuna direnme çabasına yardım için, bu dürtüyü hissettiğinde bir aile üyesi, arkadaş veya destek grubu üyesi ile temasa geçebilir. Bu kişilerle telefonda sohbet etmek, birlikte yürüyüşe çıkmak, biraz muhabbet etmek ya da dert yanmak için bir araya gelmek bireye yardımcı olabilir. 

10. Çevrimiçi Destek Alın.

Birey uygun bir çevrimiçi sigara bırakma programına katılabilir, ya da sigarayı bırakan bir başka kişinin bloğunu okuyarak tütün kullanma isteği ile mücadele eden bir başkasının düşüncelerinden cesaret alabilir ve başkalarının tütün kullanma isteği ile nasıl başa çıktığını öğrenebilir.

11. Faydaları Ve Hedefleri Kendinize Hatırlatın

Birey neden sigarayı bırakmak istediğine dair nedenleri yazabilir veya kendisine yüksek sesle tekrar edebilir. Bu nedenler arasında “Kendimi daha iyi hissetmek istiyorum.” “Daha Sağlıklı Olmak istiyorum.” “Sevdiklerimi dolaylı olarak ikinci el sigara içmelerinden korumak istiyorum.” “Para tasarrufu yapmak istiyorum.” “Daha uzun süre yaşamak istiyorum.” gibi cümleler bulunabilir.

Herhangi bir dürtüyü yenmek için ne kadar küçük olursa olsun bir şeyler denemek hiçbir şey yapmamaktan daha iyidir. Kişi tütün kullanma arzusuna her direndiğinde, tamamen tütünsüz olmaya bir adım daha yaklaşır.

Acıbadem Web ve Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır. Güncellenme Tarihi: 9 Haziran 2021 Çarşamba Yayımlanma Tarihi: 9 Haziran 2021 Çarşamba

KİŞİSEL VERİLERİN ELDE EDİLMESİ VE İŞLENMESİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME FORMU

Acıbadem Sağlık Hizmetleri ve Ticaret A.Ş. (“Acıbadem”) ve Acıbadem’in hakim ve bağlı şirketleri (hepsi birlikte “Acıbadem Grubu” olarak anılacaktır.) tarafından, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) ve ilgili mevzuat kapsamında Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel verileriniz, aşağıda açıklanan çerçevede ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu, 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Özel Hastaneler Yönetmeliği ve Sağlık Bakanlığı düzenlemeleri ve sair mevzuata uygun olarak işlenebilecektir.

1. Kişisel Verilerin elde Edilmesi, İşlenmesi ve İşleme Amaçları

Kişisel verileriniz Acıbadem Grubu tarafından sağlanmakta olan kamu sağlığının korunması, koruyucu hekimlik, tıbbî teşhis, tedavi ve bakım hizmetlerinin yürütülmesi, sağlık hizmetleri ile finansmanının planlanması ve yönetimi amaçlarıyla ve Acıbadem Grubu şirketlerinin faaliyet konularına uygun düşecek şekilde; sözlü, yazılı, görsel ya da elektronik ortamda, çağrı merkezi, internet sitesi, sözlü, yazılı ve benzeri kanallar aracılığıyla elde edilmektedir. Sağlık verileriniz başta olmak üzere özel nitelikli kişisel verileriniz ve genel nitelikli kişisel verileriniz, Grup tarafından aşağıda yer alanlar dâhil ve bunlarla sınırlı olmaksızın bu maddede belirtilen amaçlar ile bağlantılı, sınırlı ve ölçülü şekilde işlenebilmektedir:

Acıbadem Grubu tarafından elde edilen her türlü kişisel veriniz (Özel nitelikli kişisel veriler de dahil fakat bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) aşağıdaki amaçlar ile işlenebilecektir:

İlgili mevzuat uyarınca elde edilen ve işlenen Kişisel Verileriniz, Acıbadem veya Acıbadem Grubu’na ait fiziki arşivler ve/veya bilişim sistemlerine nakledilerek, hem dijital ortamda hem de fiziki ortamda muhafaza altında tutulabilecektir.

2. Kişisel Verilerin Aktarılması

Kişisel verileriniz, Kanun ve sair mevzuat kapsamında ve yukarıda yer verilen amaçlarla Acıbadem ve Acıbadem Grubu tarafından Acıbadem Grubu’na dahil olan şirketler ile, Özel sigorta şirketleri, Sağlık bakanlığı ve bağlı alt birimleri, Sosyal Güvenlik Kurumu, Emniyet Genel Müdürlüğü ve sair kolluk kuvvetleri, Nüfus Genel Müdürlüğü, Türkiye Eczacılar Birliği, Mahkemeler ve her türlü yargı makamı, merkezi ve sair üçüncü kişiler, yetki vermiş olduğunuz temsilcileriniz, avukatlar, vergi ve finans danışmanları ve denetçiler de dâhil olmak üzere danışmanlık aldığımız üçüncü kişiler, düzenleyici ve denetleyici kurumlar, resmi merciler dâhil sağlık hizmetlerini yukarıda belirtilen amaçlarla geliştirmek veya yürütmek üzere işbirliği yaptığımız iş ortaklarımız ve diğer üçüncü kişiler ile paylaşılabilecektir.

3. Kişisel Veri Elde Etmenin Yöntemi ve Hukuki Sebebi

Kişisel verileriniz, her türlü sözlü, yazılı, görsel ya da elektronik ortamda, yukarıda yer verilen amaçlar ve Acıbadem’in faaliyet konusuna dahil her türlü işin yasal çerçevede yürütülebilmesi ve bu kapsamda Acıbadem’in akdi ve kanuni yükümlülüklerini tam ve gereği gibi ifa edebilmesi için toplanmakta ve işlenmektedir. İşbu kişiler verilerinizin toplanmasının hukuki sebebi;

Ayrıca, Kanun’un 6. maddesi 3. fıkrasında da belirtildiği üzere sağlık ve cinsel hayata ilişkin kişisel veriler ise ancak kamu sağlığının korunması, koruyucu hekimlik, tıbbı teşhis, tedavi ve bakım hizmetlerinin yürütülmesi, sağlık hizmetleri ile finansmanının planlanması ve yönetimi amacıyla, sır saklama yükümlülüğü altında bulunan kişiler veya yetkili kurum ve kuruluşlar tarafından ilgilinin açık rızası aranmaksızın işlenebilir.

4. Kişisel Verilerin Korunmasına Yönelik Haklarınız

Kanun ve ilgili mevzuatlar uyarınca;

Mezkûr haklarınızdan birini ya da birkaçını kullanmanız halinde ilgili bilgi tarafınıza, açık ve anlaşılabilir bir şekilde yazılı olarak ya da elektronik ortamda, tarafınızca sağlanan iletişim bilgileri yoluyla, bildirilir.

5. Veri Güvenliği

Acıbadem, kişisel verilerinizi bilgi güvenliği standartları ve prosedürleri gereğince alınması gereken tüm teknik ve idari güvenlik kontrollerine tam uygunlukla korumaktadır. Söz konusu güvenlik tedbirleri, teknolojik imkânlar da göz önünde bulundurularak muhtemel riske uygun bir düzeyde sağlanmaktadır.

6. Şikayet ve İletişim

Kişisel verileriniz teknik ve idari imkânlar dâhilinde titizlikle korunmakta ve gerekli güvenlik tedbirleri, teknolojik imkânlar da göz önünde bulundurularak olası risklere uygun bir düzeyde sağlanmaktadır. Kanun kapsamındaki taleplerinizi, “https://www.acibadem.com.tr/acibademonline/hastaverilerinkorunmasi.html” web adresindeki “Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Uyarınca Başvuru Formu” nu doldurarak;

Kanun kapsamındaki taleplerinizi, https://www.acibadem.com.tr/acibademonline/hastaverilerinkorunmasi.html web adresindeki “Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Uyarınca Başvuru Formu” nu doldurarak ve formda belirtilen usullerle tarafımıza iletmenizi rica ederiz.

YUKARI
İçindekiler
Size nasıl yardımcı olabiliriz?
Sağlığınız Sağlığımızdır
20 : 59 : 55