Yazı İçeriği
Aşı yaptırın Mevsime uygun beslenin Vitamin ve mineralleri ihmal etmeyin Sarımsak ve soğanıza sofranızda yer verin Egzersizle yapın, kilonuza dikkat edin Yaşam tarzınızı değiştirin Şeker tüketmeyin

Enfeksiyonlara karşı bağışıklık sisteminizi nasıl güçlendirirsiniz

Kışın gelmesiyle salgın hastalıklar, özellikle gribal enfeksiyonlar kapınızı çalıyor. Kış aylarında kapalı mekanlarda geçirdiğiniz zamanların artması, kapı ve pencerelerin kapatılıp ortamların yeterince havalandırılmaması gibi nedenlerle özellikle sinema, okul gibi kalabalık topluluklarda solunum yolu enfeksiyonları hızla yayılıyor. İşte bağışıklık sisteminizi güçlendirme yolları.


Aşı yaptırın

Doktorunuza danışarak yılda bir kez grip aşınızı olun. Bu sizi ağır enfeksiyonlardan koruyabilir. Özellikle 65 yaş üstü olanlar veya bağışıklık sistemi çeşitli nedenlerden dolayı zayıflayanlar için önem taşır. Geçmişte splenektomi ameliyatı geçirmiş olanların pnömokok aşısını doktorlarına danışarak yaptırmaları tavsiye edilir.

Mevsime uygun beslenin

Sebze ve meyveler toplandıktan sonra en uygun koşullarda saklansa bile besleyicilik değerlerini kaybetmeye başlıyor. Mevsimi dışında üretilen sebze ve meyvelerin tohum ve fideleri farklı olduğu için, vitamin ve mineraller açısından değerlendirildiğinde besin değerinin düşük olduğu varsayılıyor. Bu sebeple sebze ve meyvelerin mevsiminde tüketilmesinin yanı sıra organik tarım veya iyi tarım uygulamaları ile üretilmiş olması da büyük önem taşıyor.

Vitamin ve mineralleri ihmal etmeyin

Bağışıklık sistemini güçlendiren tek bir besin olmadığı için sofralarda vitamin ve mineral çeşitliliği gerekiyor. Günde iki porsiyon meyve, üç-beş porsiyon sebze tüketmek büyük fayda sağlıyor. A, E, C ve B grubu vitaminleri ile çinko, selenyum, demir bağışıklık sistemini güçlendirmeye yardımcı oluyor. Badem, ceviz gibi yağlı tohumlar, B grubu vitaminleri ve E vitamini içeriyor. Ama bu gıdaların kavrulmadan, özellikle çiğ tüketilmesi önem taşıyor.

Sarımsak ve soğanıza sofranızda yer verin

Sarımsak, soğan ve probiyotiklerin sofranızda yer alması önemli. Sarımsak ve soğan içerisinde yer alan maddeler ile fonksiyonel gıdalar ve bu gıdalara kış aylarında yer verilmesi çok önemli. Probiyotik ve prebiyotiklerin de alınması gerekiyor. Bunun için yoğurt ve kefir tüketilebilir. Zencefil de fonksiyonel gıdalar arasında yer alıyor. Ancak tüketilen miktarın fazla olmaması gerekiyor.

Egzersizle yapın, kilonuza dikkat edin

Diyabet, kalp-damar hastalıkları, hipertansiyon, karaciğer yağlanması, uyku düzensizliği, eklemlerde bozulma, ruhsal sorunlar gibi birçok hastalığa neden olan obezite, bağışıklık sisteminde de bozulmaya yol açıyor. Kilo kontrolü hem daha sağlıklı bir yaşam sunuyor hem de hayat kalitesini artıyor. Bu sebeple kas ve su kaybı yaşamadan ideal kiloya inmek ve korumak önem taşıyor. Yeterince su tüketmek ve düzenli egzersiz yapmak önemli fayda sağlıyor. Haftada en az üç gün, bir saat tempolu yürümek sizi hem obeziteden korumada faydalı olur hem de daha dinç hissetmenizi sağlar.

Yaşam tarzınızı değiştirin

Bağışıklık sistemini güçlendirmek için yaşam tarzında değişiklik yapmak gerekiyor. Tütün ve alkol ürünlerinden uzak durmak, depresyondan korunup stresle başa çıkmak, dijital cihazlardan uzakta uyumak önem taşıyor. Ayrıca sebze ve meyveden zengin, yağdan fakir bir beslenme planı uygulamak, işlenmiş ürünler yerine, besinleri doğal halinde ve doğru pişirme yöntemleriyle hazırlayarak tüketmek, koruyucu aşıları yaptırmak gerekiyor.

Şeker tüketmeyin

Glikoz, fruktoz gibi basit karbonhidratlar, özellikle akyuvar hücrelerinin çalışmasını olumsuz yönde etkilediği için basit şekere beslenmede daha az yer vermek gerekiyor. Ayrıca tüketilen yağ türü de büyük önem taşıyor. Omega 3, omega 6 ve omega 9’dan zengin, bağışıklık sistemini güçlendiren ceviz ve balık gibi besinlere ağırlık vermek gerekiyor.