Yazı İçeriği
Enerji içecekleri Sporcu içecekleri Kola Kahve Meyve suyu Meyveli soda Çikolatalı süt

Şeker deposu içecekler

Enerji içeceklerinden kahveye, meyveli sodadan meyve suyuna kadar hemen tüm içeceklerde ciddi oranda şeker bulunuyor. İşte gün boyu tükettiğimiz içeceklerden bazılarındaki şeker miktarları…


Enerji içecekleri

Enerji içeceklerinin sporcu içeceklerinden en büyük farkı çok yüksek miktarda kafein içermeleridir. Enerji içecekleri sporcu içeceklerine göre daha yüksek miktarda şeker içerir. Karbonhidrat içerikleri kıyaslandığında enerji içeceklerinin yüzde 10-12’si, sporcu içeceklerinin yüzde 6-8’i karbonhidrat içermektedir. Enerji içecekleri, karbonhidrat içerikleri daha yüksek oldukları için suyun emilimini yavaşlatır. Bu yüzden performansı artırmak için sporcu içecekleri gibi kullanılmamalıdır.

Enerji içecekleri, kolalı içeceklerin neredeyse 2 katı kadar ve koyu bir fincan kahveye eşdeğer olacak şekilde kafein içerir. Bu kadar kafein içeriği de sağlık problemleri için yeterlidir. Bunların yanı sıra enerji içecekleri bol miktarda şeker içerir. Enerji içeceklerindeki miktar, 250 ml için yaklaşık 5-6 çay kaşığı kadardır. Enerji içecekleri içildikten bir süre sonra enerji arttırıcı etkisi ortadan kalkar ve de böbrek üstü bezlerini zorladığı için enerji kaybına da yol açabilir.

Sporcu içecekleri

Üç tip sporcu içeceği bulunmaktadır. Bunlardan ilki, sadece sıvı gereksinimini karşılayan izotonik içeceklerdir ve yüzde 6-8 oranında karbonhidrat ve sıvı-elektrolit içermektedirler. Genelde 2 saatten az olan aktiviteler için uygun olur. İkincisi, karbonhidrat yüklemesi yapan hipertonik içeceklerdir. Bunlar yüzde 8‘den fazla karbonhidrat içerirler. Özellikle yüksek şiddetli egzersizlerden önce ve sonra kas glikojenini hızlı bir şekilde yerine getirmek için tüketilirler. Üçüncüsü, besin takviyesi içeren içeceklerdir. Karbonhidratın yanı sıra sporcuların vitamin ve mineral ihtiyacını karşılamak için kullanılırlar. Kalorisi yüksek diyetlerle karşılanamayan vitamin ve mineral açığını kapatırlar.

Kola

Bir kutu kolada yaklaşık 8 küp şeker var. Aslında bu kadar tatlandırıcıyı bir bardak suda eritip içmeye çalışsak tadı şerbet gibi gelecektir. Ancak kolanın asit içeriğinin de fazla olması, içeriğindeki yüksek şekeri hissetmememize neden olur. Diyet kolalarda şeker içeriği yoktur ama içeriğindeki yapay tatlandırıcılar da fazla ve sık tüketildiğinde beraberinde sağlık risklerini getirir. İnsanların çoğu kola içmelerinin nedenini şöyle açıklar: "Özellikle ağır yemeklerin yanında içiyorum, hazmımı kolaylaştırdığını hissediyorum."  Sizce yağlı bir et yemeğinin yanında içtiğiniz bir kutu kola, yani bir bardak "asitli şerbet", hazmınızı ne derecede kolaylaştırır?

Kahve

Üçü bir arada kahvelerden tutun, içerisine şeker ve/veya şurup katılan kahveler gizli birer şeker deposudur. Tabii şeker ve şurupların haricinde kahvelere katılan kremalar da cabası… Bu şekilde kahveye çeşitli aromalar ve krema katılınca ortalama kalori 500-550’yi bulabilir. Bu kalori de neredeyse bir ana öğünün içermesi gereken kaloriye denktir. Bir öğünü bu tür bir kahveyle geçiştirdiğimizde ya da hem öğünümüzü tüketip hem de bu tür bir kahveyi tükettiğimizde kahvenin içeriğindeki yağ ve tatlı madde vücudumuzda depolanabilir.

Meyve suyu

Hazır meyve sularının, içlerindeki meyve oranına göre dört ana çeşidi vardır. Bunlar, meyve içeriklerinin fazladan aza sıralamasına göre; meyve suyu, meyve nektarı, meyveli içecek ve aromalı içecek olarak ayrılırlar. Meyve suyu: yüzde 100, meyve nektarı: yüzde 24-99, meyveli içecek: yüzde 10-24 ve aromalı içecek: yüzde 0-9 arasında meyve içerirler ve aromalı içeceklere meyve dahi katılmamaktadır. Hazır meyve sularında, vitamin yoktur. Sadece şeker içeren hazır meyve sularını, zayıflamak isteyenler ve diyabetli olan kişilerin tüketmeleri uygun değildir. Evde hazırlanan limonatalar C vitamini içerir, ancak içinde şeker olduğundan kilo kontrolünüzü önemsiyorsanız ve kan şekerinizde problem varsa çok dikkatli tüketilmesi gerekir. C vitamininin nazlı bir vitamin olduğunu unutmadan, limonatayı hazırlandıktan sonra çok bekletmeden içmekte fayda var.

Meyveli soda

Meyve aromalı gazozlar kolalı içeceklere yakın şeker içerirken, meyve aromalı sodalar bunlara göre daha az şeker içermektedir. Ama unutulmamalıdır ki meyve aromalı sodalar da maden sularına göre tamamen yapay olan içeceklerdendir. Bir şişe gazozda, ortalama 20-25 gram şeker vardır ve ortalama 90-100 kalorilik enerji sağlarlar. Kilonuza dikkat ediyorsanız mutlaka bu ürünlerin light olanlarını tercih etmelisiniz.

Çikolatalı süt

Sütün doğal tadındaki hafif şekerli tat "süt şekeri" diye anılan laktozdan kaynaklanır. Piyasada özellikle de çocukların ilgi odağına konulan aromalı sütler, içeriklerindeki yapay aromalar ve şeker yönünden sütün masumiyetini yitirmesine neden olabilir. 1 kutu tam yağlı inek sütünün kalorisi ortalama 120 iken, çikolatalı sütün kalorisi 165-170 kalori civarındadır. Her geçen gün obezitenin çocuklar için daha büyük bir tehdit olması dolayısıyla sütün doğal haliyle tüketilmesi ideal olandır.

Sütü kendi tadıyla içemeyenler için öneriler

  • Süte toz tarçın ilave edilebilir. Tarçın şeker isteğini kırar ama yine olmadı derseniz şeker yerine biraz bal katabilirsiniz.
  • Öğütülmüş keçiboynuzu içeriğindeki kalsiyum nedeniyle sütün sağlayacağı sağlığa sağlık, hafif şekerli aroması ve verdiği kakao rengi ile de sütün hafif tadına tat katacaktır.
  • Yapay aromalarla tatlandırılmış sütleri tüketmek yerine 1 paket vanilya ve arzu ettiğiniz herhangi bir taze meyve ile sütünüzü blenderdan geçirerek meyve aromalı ama sağlıklı, besin ögelerinden arınmamış, aksine zenginleşmiş sütünüzü tüketebilirsiniz.
  • Çikolatalı olmazsa olmaz diyorsanız potasyumdan zengin kakao, vanilya ve 1 tatlı kaşığı bal ile hazırladığınız süt de çikolata aromasını aratmaz.
  • Süte çok az kahve (özellikle Türk kahvesi) ilave ederek de sevimli bir tat elde edebilirsiniz.