Yazı İçeriği
1. Kan şekerinizi dengelemeye kahvaltıyla başlayın 2. Fazla yağ yaşlandırır 3. Sağlıklı yaşlanmak için sağlıklı protein 4. Yemek yaparken tencereye yağı en son ekleyin 5. Tavuğu derisiyle tüketmeyin 6. Rengarenk beslenin 7. Sebzeleri uzun süre pişirmeyin 8. Vücudunuzu su temizler 9. Ceviz, fındık, badem üçlüsü 10. Bir fincan daha kahve içerken bunu düşünün

Yaşlanmayı yavaşlatan öneriler

Yaşlanma doğal bir süreç ve kaçınılmaz. Ancak sağlıklı yaş almak önemli. Sağlıklı yaşlanmanın da temel yolu, sağlıklı ve dengeli beslenmekten geçer. Yaşlanmaya karşı çoğumuz vücudumuza dışarıdan müdahalede bulunsak da, aslında yaşlanmanın etkilerini en aza indirmek, yaş aldıkça enerjimizi kaybetmemek, cildimizin tazeliğini korumak mümkün. Vücudumuzun sağlıklı yaşlanmasını sağlamak için doğru beslenmek, hareketsizlikten kaçınmak ve gerekli sağlık kontrollerini düzenli yaptırmak en önemli unsurlardır. İşte sağlıklı yaşlanmak için uygulanabilecek basit beslenme önerileri…


1. Kan şekerinizi dengelemeye kahvaltıyla başlayın

En önemli öğün kahvaltı. Sabah uyandığınızda ilk bir saat içinde mutlaka kahvaltı edin. Kahvaltıdan sonra 3-4 saat aralıklarla beslenmeye özen gösterin. İki öğün arasında 4 saatten fazla aç kalmayın. Aç kalmak, kan şekerini düşürdüğünden bir sonraki öğünde kan şekerinde ani yükselmelere neden olabilir. Ani kan şekeri yükselmeleri ise vücudun yağ depolarını artırır. Vücutta depo yağlar arttıkça, serbest radikal oluşumu ve hücre hasarı fazlalaşır.

2. Fazla yağ yaşlandırır

Gerekli vitamin ve mineralleri alacağınız tüm besin gruplarını içeren dengeli beslenme şeklini benimseyin. Günlük aldığınız kalorinin yüzde 55’inin kompleks karbonhidratlardan yani işlenmemiş tahıllardan, yüzde 20’sinin proteinden, yüzde 30’unun sağlıklı yağlardan gelmesi gerekir. Vücuda alınan fazla enerji yağ olarak depolandığından serbest radikal oluşumunu hızlandırır. Bu da hem cildin yaşlanmasını hızlandırır hem de bağışıklık sistemini düşürür. Bu nedenle tam buğday, bulgur, yulaf gibi işlenmemiş tahılları tercih edin. Sofra şekeri, reçel, beyaz un, beyaz pirinç gibi besinlerin tüketiminden uzak durun.

3. Sağlıklı yaşlanmak için sağlıklı protein

Sağlıklı yaşlanma için sağlıklı protein kaynaklarına yönelmek çok önemli. Haftada iki günden fazla kırmızı et tüketmeyin, haftada iki gün mutlaka balık tüketin. Bitkisel proteinler de büyük önem taşır. Üstelik liften de oldukça zengin olduklarından haftada iki gün kuru baklagil tüketmeyi ihmal etmeyin. Liften zengin beslenmek hem fazla yağın bağırsaklardan geri emilimini önler hem de bağırsak faaliyetlerinin düzenlenmesini sağlar. Bağışıklığın kuvvetlenmesine yardımcı olur. Sakatat, salam, sucuk, pastırma gibi şarküteri ürünlerinden ise uzak durun.

4. Yemek yaparken tencereye yağı en son ekleyin

Tereyağı ve kaymak gibi hayvansal yağ kaynakları çok çabuk okside olarak serbest radikal oluşumuna neden olduğundan zeytinyağı, ayçiçeği yağı gibi sıvı yağları tercih edin. Ancak yağlar ısıya dayanıksız olduğundan ısıyla temas ettiğinde zararlı hale gelir. Bu nedenle yemeklerinizi yaparken yağı en son eklemeye ve ısıya maruz bırakmamaya özen gösterin.

5. Tavuğu derisiyle tüketmeyin

Süt ve süt ürünlerini yağsız veya yarım yağlı tercih edin. Etleri görünür yağlarından ayırın, tavuğu derisiyle beraber tüketmeyin ve et yemekleri yaparken kendi yağıyla pişirin. İlave yağ eklemeyin.

6. Rengarenk beslenin

Sebze ve meyvelere rengini veren her bileşen farklı bir antioksidan kaynağı. Bu nedenle ne kadar farklı renkte beslenilirse o kadar çeşitli antioksidan almış olunur. Günde 2-3 porsiyon farklı meyveler tüketin. Kabuğuyla yenebilen meyveleri iyice yıkamak şartıyla mutlaka kabuğuyla tüketin. Sebzeleri doğrarken vitamin kaybını önlemek için metal bıçak yerine sebze bıçağı kullanın.

7. Sebzeleri uzun süre pişirmeyin

Sebzeleri yüksek sıcaklıkta uzun süre pişirmek vitamin mineral kayıplarını yüzde 40’a çıkardığından sebzeleri buharda veya ızgarada pişirmek en doğrusu.

8. Vücudunuzu su temizler

Su vücutta oluşan atık maddeleri temizler ve hücre yenilenmesini hızlandırır. Bu nedenle günde 8-10 bardak su içmeyi unutmayın.

9. Ceviz, fındık, badem üçlüsü

Ceviz, fındık, badem gibi yağlı tohumlar antioksidan içerikleri sayesinde kalp damar sağlığını ve kansere karşı korur, yaşlanmanın olumsuz etkilerini önler. Aynı zamanda omega 3 ve omega 6’nın önemli kaynakları olduğundan cildin kurumasına karşı fayda sağlar ve elastikiyeti artırır. Ancak fazlası zararlı. Günde 3-4 adet ceviz veya 10 adet çiğ badem-fındık tüketmek yeterli.

10. Bir fincan daha kahve içerken bunu düşünün

Gereğinden fazla karbonhidrat, protein ve yağ, kafein (kahve, çay, gazlı içecekler), konserve besinler, alınması gerekenden fazla kırmızı et tüketimi, alkol ve sigara, yağda kızartılmış besinler, hazır gıdalar, margarin ve yapay renklendirici gibi besinler yaşlanmayı kolaylaştırır.