Yazı İçeriği
1. Köfte harcına koyun 2. Meze olarak tüketmeyi deneyin 3. Omlete ne dersiniz? 4. Pırasalı böreği yediniz mi? 5. Pizzanın lezzetinden faydalanın 6. Sebze cipsleri hazırlayın 7. Hamburgere vitamin depolayın 8. Sebze dürümü deneyin 9. Baharat ve cevizle lezzetlendirin 10. Sebzeli sos yapın 11. Sebzeden sarma gibi dolmalar 12. Karnabaharın kokusundan kaçmak yerine… 13. Kışlık konserveler yapın 14. Sebzelerle mücver yapın 15. ‘Sevmedim’ deyip vazgeçmeyin

Sebze yemeklerini bir de böyle deneyin

Kanserden kalbe, diyabetten diyete, enfeksiyondan korunmadan sinir sistemine pek çok faydası olan sebzelerin her biri şifa kaynağı. Bugünlerde çeşit çeşit kış sebzeleri tezgahları süsler, iştah açar. Ancak kimileri için değil iştah açmak, sebze yemek adeta bir işkence. Hal böyle olunca kişiler “Sevmiyorum” ya da “Çocuğuma bir türlü yediremiyorum” deyip sebze yemekten vazgeçilebilir ama doğru bir yaklaşım değil. Zira sebzeleri farklı yöntemlerle hazırlayıp sunarak her biri sağlığımız için önemli birer kalkan olan bu besinlerin faydalarından mahrum kalmamak mümkün. Tadından hoşlanılmayan, örneğin karnabahar gibi pişirirken çıkardığı koku nedeniyle tüketmekten kaçınılan sebzeler için hemen pes edilmemeli, değişik yöntemlerle bir süre sonra yeniden denenmeli. Ispanaktan karnabahara, brokoliden pırasaya pek çok kış sebzesi A, C ve E vitaminlerinin yanı sıra folik asit, sodyum, potasyum ve magnezyum gibi mineraller yönünden son derece zengin oldukları gibi lif açısından da sağlığımıza büyük fayda sağlar. Günde 2-3 porsiyon mevsim sebzesi tüketilmesi çok önemli. Sebze yemenizi kolaylaştıracak 15 yol…


1. Köfte harcına koyun

Tadını sevmediğiniz bir sebzeyi köftenin içine rendeleyebilir böylece hem sebze tadını baskın olarak almaz hem de faydasından mahrum kalmazsınız. Aklınıza gelen her sebze bunun için uygun. İlerleyen günlerde yavaş yavaş sebzenin miktarını artırabilir bir süre sonra tamamen sebzeli köfte topları haline dönüştürebilirsiniz.

2. Meze olarak tüketmeyi deneyin

Sebze ezmesi mezeleri pek bilinmez ancak ilk tüketildiğinde sanki çok farklı bir lezzet denemiş hissi verir. Örneğin iyice haşlanan karnabahar ezildikten sonra tahin veya blenderize edilmiş kaju ile karıştırılınca hem faydalı hem de farklı bir lezzet ortaya çıkar. Aynı şekilde brokoli, ezine peyniri ve sevilen baharatlarla hazırlanan mezeler de çok kıymetli. Bu tarz mezeler için ayrıca enginar, pırasa, bezelye, yer elması uygundur. Ayrıca sebze ezilerek tüketildiği için daha fazla tüketimi sağlanabilir.

3. Omlete ne dersiniz?

Sebzeyi yumurta ile zenginleştirmek hem yumurtadaki demirden faydalanma açısından hem de günlük protein ve lif ihtiyacının karşılanması açısından çok değerli. Ispanaklı, mantarlı ve dereotlu, ince doğranmış brokolili omletleri tükettiğinizde hatırı sayılır birçok restoranın omlet menüsüne hakim olacaksınız. Ayrıca birçok sebzenin de yumurta ile zenginleştirildiğinde daha çok sevildiğini eklemekte fayda var.

4. Pırasalı böreği yediniz mi?

Hem ana öğün hem ara öğün olarak tüketebileceğiniz bir lezzet. İster peynire karıştırarak hazırlayabilir, ister önce kıymayı kavurup ardından lezzeti baskın gelmeyecek şekilde ekleyerek börek yapabilirsiniz. İnce ince kıyacağınız sevmediğiniz sebzenin farkına bile varmadan faydalanabilirsiniz. Yemeklerde çoğunlukla sevilmeyen pırasa börekle birlikte çok sevilerek tüketilebilir.

5. Pizzanın lezzetinden faydalanın

Evde hazırlayacağınız sebzeli pizzaya ne dersiniz? Tadını sevmediğiniz sebzeleri hem pizzanın hamuruna bolca rendeleyebilir hem de pizzanızın üzerini sebzelerle donatıp fırına verebilirsiniz. Üzerine de domates sosu ve kaşar rendesi veya lor peyniri eklediğinizde tadını bile almayacaksınız ama yavaş yavaş alışmaya başlayacaksınız.

6. Sebze cipsleri hazırlayın

Sevmediğiniz sebzeleri ince ince doğrayıp yağlı kağıda sererek fırına verebilir, kuruyup cips haline getirebilirsiniz. Daha sonra baharatlı yoğurt ile karıştırarak da tüketebilirsiniz. Kabak ve domates cipsleri bunların güzel örnekleri.

7. Hamburgere vitamin depolayın

Tam buğday ekmeğini ortadan ikiye bölün. Tüketeceğiniz ekmeği yeniden ikiye bölüp içini iyice çıkarın. Hamburgerin köftesini hazırlarken kıymanın içine tadını sevmediğiniz sebzeden de bolca koyun. Yeşillik olarak da arasına bir miktar yerleştirin.

8. Sebze dürümü deneyin

Baharatlar ve arzunuza göre kıyma ya da et ile pişireceğiniz sebzeyi çok az su ile pişirin. Ardından üzerine rendelenmiş kaşar peyniri ile fırına verin. Tam buğday unundan yapılmış lavaş eşliğinde tüketebilir, dürüm de yapabilirsiniz.

9. Baharat ve cevizle lezzetlendirin

Sebzeyi soğan ve sarımsakla kavurup, biraz soğuduktan sonra üzerini yoğurtla kaplayın. Çeşitli baharatları tereyağında kızdırın ve üzerine ekleyin. En son da üzerine çekilmiş ceviz katarak servis yapın. Hem göze hem damağa hitap edecek sağlıklı bir seçenek.

10. Sebzeli sos yapın

Yapılacak küçük baharat ilaveleri sebzeleri çekici hale getirebilir. Örneğin sevmediğiniz sebzeyi tencereye koymadan önce pul biber, kekik ya da nane, ezilmiş sarımsak ve rendelenmiş domates ile lezzetli bir sos hazırlayabilir, kıymayı da kavurduktan sonra içine ilk başta tadı baskın gelmeyecek miktarda sebzeyi ekleyebilirsiniz. İlerleyen günlerde sebze miktarını artırabilirsiniz.

11. Sebzeden sarma gibi dolmalar

Sarma denilince genelde akla asma yaprağı, pazı gelir. Oysa pırasa yaprakları, haşlanmış biber, haşlanmış ince dilimlenmiş kabak gibi sebzeleri arasını bulgur, mercimek, yarma gibi besinlerle sararak son derece sağlıklı menüler yaratabilir ve farklı sunumlar yaratabilirsiniz.

12. Karnabaharın kokusundan kaçmak yerine…

Özellikle pişirirken etrafa yaydığı o kendine has kokusu nedeniyle pek çok kişi karnabahara burun kıvırır, uzağından bile geçmeyeceğini söyler. Oysa sayısız faydasıyla karnabahar tam bir şifa deposu. İşte sağlık açısından zengin bu besin değerini göz ardı etmemenizi sağlayacak bir tarif: Karnabaharı minik minik çiçek görünümüne uygun şekilde koparın. Üzerine yağda kızdırılmış pul biber, kekik, sarımsak ilave edin. İster sadece karnabahar salatası olarak tüketin ister salatanızın içerisine ekleyin.

13. Kışlık konserveler yapın

Yazdan kalan sebzeler kış yemeklerinizin aksesuarları olarak sofranızda yerini alabilir. Bu sadece domates veya biber soslarla olmak zorunda değildir. Kuşkonmaz, enginar, barbunya, taze fasulye, semizotu, bezelye blenderize edilip konserveleme kurallarına uygun konserve yapıldıktan sonra veya buzlukta saklanıp yemeklerde sos veya yardımcı olarak tüketilebilir.

14. Sebzelerle mücver yapın

Mücverler sebze sevmeyen kişiler için tasarlanmış yemek gibidirler. Başta kabak olmak üzere, karnabahar, brokoli, pırasa mücveri yapılabilir. Üstelik bu tarifleri fırında da deneme seçeneği olduğu için sağlıklı pişirme yöntemlerine de sofrada yer açmış olursunuz. Baharat, tahıl ve peynirle zenginleşen mücverler sebzenin tadını sevdirir.

15. ‘Sevmedim’ deyip vazgeçmeyin

Sebzelerin sunumu, göze hitap etmesi ve pişirme yöntemi tüketiminde önemli rol oynar. Hayal gücünü kullanıp farklı yöntemlerle pişirilip sunum yapılabilir ve damak tadına uygun hale getirilebilir. Yeter ki pes etmeyin. Hemen “Bunu da sevmedim” demeyin, sabırla farklı zamanlarda farklı şekillerde hazırlayarak sofranıza getirin.